تور خارجی

آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) خارج شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی این کشور را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد.

به گزارش ایسنا، موافقتنامه موسوم به شراکت ترنس-پسیفیک (TPP) در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند امضا شده است.

ترامپ در حالی که با یک حرکت قلم، آمریکا را از این پیمان خارج کرد، گفت: “الان اقدامی کردیم که برای کارگر آمریکایی کار بزرگی بود.”

به غیر از آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو اعضای پیمان تجاری اقیانوس آرام هستند.

هدف از امضای این موافقتنامه ایجاد یک بلوک اقتصادی جدید بود که موانع تجاری میان ۱۲ کشور عضو را کاهش می‌دهد.

مذاکره در مورد این موافقتنامه که از اولویت‌های اصلی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، بود پنج سال به طول انجامید و سرانجام در آتلانتا در آمریکا امضا شد، اما هیچگاه به تصویب کنگره که بر سر این موضوع دچار اختلاف‌های عمیقی است، نرسید. به همین دلیل به گفته خبرنگاران این اقدام ترامپ بیشتر جنبه نمادین دارد.

به گزارش بی.بی.سی فرمان اجرایی ترامپ برای ترک پیمان تجاری اقیانوس آرام، یکی از اولین فرمان‌های اجرایی است که رئیس جمهور جدید آمریکا امروز، دوشنبه صادر کرده است.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که در صورت پیروزی فورا از این پیمان خارج خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا، با انتقاد از این موافقتنامه آن را یک “فاجعه بزرگ بالقوه” برای کشور توصیف کرد و گفت که برای آمریکا به ویژه بخش صنعتی آن بسیار “زیانبار” است.

او صبح روز دوشنبه و پیش از امضای فرمان اجرایی در جلسه‌ای با حضور صاحبان تجارت همچنین وعده داد تا نرخ مالیات و مقررات تجاری برای شرکت‌هایی که به “حفظ مشاغل” در آمریکا کمک کرده‌اند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ترامپ در عین حال از تصمیم خود برای وضع “مالیات مرزی” بر صنعت‌گرانی صحبت کرد که کارخانه‌های خود را به خارج از آمریکا منتقل می‌کنند.

او همچنین در اقدامی دیگر بودجه نهادهای بین‌المللی که در آمریکا خدمات سقط جنین ارائه می‌دهند را قطع کرد.

منبع: ایسنا

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین