تور خارجی

تأکید سوزان رایس بر تداوم رهبری آمریکا در آسیا-اقیانوسیه

مشاور امنیت ملی اوباما معتقد است، رهبری آمریکا مبنای مستحکمی برای صلح و آبادانی در منطقه آسیا- اقیانوسیه واقع شده و در چنین شرایطی واشنگتن نمی‌تواند این رهبری را کنار بگذارد.16nov2016-1

به گزارش ایسنا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در مطلبی که «نشنال اینترست» آن را منتشر کرد، نوشت: هفت سال پیش، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا به جمع رهبران ۲۰ کشور در نشست سران اَپک در سنگاپور پیوست و این نخستین سفر او به آسیا به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا بود. وقتی اوباما ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت، وضعیت اقتصادی جهان همچنان تحت تأثیر بدترین بحران مالی معاصر بود. آمریکا با دو جنگ بسیار پرهزینه در عراق و افغانستان درگیر بود و در عین حال، در روبه‌رشدترین منطقه جهان یعنی آسیا- اقیانوسیه نیز مشارکت داشت.

وی ادامه داد:‌ هفته آینده در پرو، رهبران اَپک یک بار دیگر برای تصمیم‌گیری درباره آینده این منطقه گرد هم می آیند و این آخرین حضور اوباما در یک نشست سران خارجی خواهد بود. با توجه به تمرکز پایدار و احیاشده‌ای که اوباما روی منطقه آسیا- اقیانوسیه از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری‌ خود داشته است، آمریکا در مقایسه‌ با دهه‌های گذشته بیشترین مشارکت را در این منطقه دارد.

سوزان رایس در بخش دیگری از این مطلب تصریح کرد: آمریکا در منطقه اقیانوسیه قدرتی بزرگ است که در ۷۰ سال گذشته روی ثبات منطقه‌ای تاثیر گذاشته است. منطقه آسیا- اقیانوسیه ۴۰ درصد رشد اقتصادی جهانی را در خود دارد و در عین حال، از میان ۱۰ شریک تجاری بزرگ ما، چهار شریک متعلق به این منطقه هستند.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: رهبری جایگزین‌ناپذیر آمریکا مبنایی مستحکم برای ثبات و آبادانی در این منطقه ایجاد کرده است و در جهانی خطرناک و غیرمطمئن، ما نمی‌توانیم این نقش رهبری را کنار بگذاریم. ادعاهای رقیب باعث بالا گرفتن تنش در دریای چین جنوبی شده و در عین حال، کره شمالی به اقدامات تحریک‌آمیز خود بی‌هیچ توجهی ادامه می‌دهد. تهدید افراط‌گرایی خشونت آمیز همچنان واقعی است.

وی تاکید کرد: به منظور پیشبرد منافع و تحقق ارزش‌های ما، در سال‌های آتی بسیار ضروری است که ما به مشارکت فعالانه خود ادامه دهیم.

رایس در ادامه تصریح کرد: آمریکا باید مشارکت اقتصادی فعال خود را در این منطقه حفظ کرده و روابط با این منطقه دارای اهمیت راهبردی بسیار را تحکیم بخشد. همچنین آمریکا باید نظمی قانون‌محور را که برای ثبات و امنیت آسیا و اقیانوسیه ضروری است، دنبال کند. ما معتقدیم تمامی کشورها و ملت‌ها لیاقت زندگی در آرامش و ثبات را دارند.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: همچنین ما باید در کنار یکدیگر برای مقابله با چالش‌های جهانی همکاری داشته باشیم. در همین حال، آمریکا  نباید از اقدام خود در راستای دفاع از حقوق بنیادین و شرافت ملت‌ها کوتاه بیاید. این مساله شامل مبارزه برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، رسانه آزاد و دیگر حقوق نظیر آن می‌شود.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان