تور خارجی

مسکو: آمریکا بابت نزدیک شدن جنگنده‌اش به جنگنده ما عذرخواهی کرده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، مرکز فرماندهی نیروهای هوایی آمریکا از بابت نزدیک شدن جنگنده آمریکایی به جنگنده روسی در خاک سوریه عذرخواهی کرده است.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ایگور کناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اظهار کرد: در تاریخ ۱۷ اکتبر یک جنگنده آمریکایی با نقض مقررات حاکم، به یک جنگنده روسی در سوریه به طرز خطرناکی نزدیک شد.

این سخنگو در ادامه خاطرنشان کرد: جنگنده آمریکایی از فاصله تقریبا یک کیلومتری جنگنده روسی عبور کرده که این امر خلاف مقررات امنیت پرواز بوده است.

کناشنکوف گفت: نماینده مرکز فرماندهی نیروهای هوایی آمریکا به خاطر این رویداد عذرخواهی کرده و متعهد شده برای جلوگیری از چنین رویدادهایی اقدام لازم را به عمل آورد.

این سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین گفت:‌ مسکو از برخی تلاش‌های طرف آمریکایی برای متهم کردن طرف روسی در رابطه با این اتفاق شگفت‌زده شده است.

اظهارات این سخنگو در حالی مطرح شده است که پیش‌تر مقامات دفاعی آمریکا اعلام کردند، یک جنگنده روسیه در آسمان شرق سوریه در مسافت “خطرناکی” نزدیک به یک جنگنده آمریکایی پرواز کرده و خطر وقوع یک اشتباه جدی در حریم هوایی پررفت و آمد سوریه را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال جف هاریجیان، یک مقام نیروی هوایی آمریکا  گفت، این “برخورد نزدیک” در روز ۱۷ اکتبر هنگامی که یک جنگنده روسیه در حال اسکورت یک هواپیمای جاسوسی بزرگتر بود و اقدام به مانور در نزدیکی یک جنگنده آمریکایی کرد، اتفاق افتاد.

وی افزود که این جنگنده روسی وارد فاصله نیم مایلی جنگنده آمریکایی شد.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز که نامش را فاش نساخت، گفت: خلبان جنگنده آمریکایی به دلیل سر و صدا و تلاطم موتورهای جنگنده روسیه با آزار و اذیت روبه رو شد.

این مقام تصریح کرد: این نزدیکی به حدی بود که خلبان جنگنده آمریکایی می‌توانست فشار هوای خارج شده از موتور جت جنگنده روسیه را احساس کند.

گزارش شده که خلبان روسی نتوانسته جنگنده آمریکایی را چه در رادار و چه با چشمان خودش تشخیص دهد. چرا که این اتفاق هنگام شب و در تاریکی رخ داده و جنگنده‌ها بدون روشن کردن چراغ‌هایشان پرواز می‌کردند.

هاریجیان اظهار کرد: من این اتفاق را به نداشتن آگاهی لازم از وضعیت با توجه به این همه جنگنده‌ای که در کنار یکدیگر عملیات انجام می‌دهند، ربط می‌دهم.

این اتفاق باعث بروز پرسش‌های جدی درباره میزان مهارت خلبان‌ها در شناسایی وضعیت حریم هوایی پیچیده‌ای که در سوریه در آن فعالیت می‌کند، شده است.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا سال گذشته میلادی به دلیل نگرانی از وقوع یک اشتباه اقدام به برقراری یک خط تلفن مستقیم با همتایان روسی خود به منظور مورد بحث قرار دادن ماموریت‌های هواپیماها و مکان‌های نزدیک عملیات‌هایشان کرد.

در مورد اخیر خلبان آمریکایی تلاش کرده با استفاده از یک بی‌سیم اضطراری با جنگنده روسیه ارتباط برقرار کند اما این تلاش او ناموفق بوده است.

مقام آمریکایی مسئول گفت: یک روز بعد از این اتفاق افسران آمریکایی از خط تلفن مستقیم استفاده کرده تا از روسیه بپرسند چه اتفاقی افتاده است و روس‌ها نیز به آمریکایی‌ها گفته‌اند این خلبان هواپیمای آمریکایی را ندیده است.

این در حالی است که به گفته هاریجیان سطح نزدیکی‌های میان جنگنده‌ها بر فراز سوریه در شش هفته گذشته افزایش پیدا کرده است و تقریبا با میانگین هر ۱۰ روز یکبار جنگنده‌های روسیه به طور عمدی در فاصله نزدیک به یک هواپیمای نیروهای ائتلاف پرواز می‌کنند.

وی اظهار کرد: یک ردگیری هنگامی رخ می‌دهد که یک هواپیما به صورت مدور در عقب یکی از هواپیماهای ما چه هواپیمای سوخت رسان و چه بمب افکن B-۵۲ پرواز کند.

مقامات آمریکایی گفتند که معمولا بعد از چنین اتفاقاتی با روس‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

هاریجیان گفت: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آنها از نگرانی ما درباره این اتفاق آگاه باشند و همچنین تلاش می‌کنیم بفهمیم که به چه دلیل آنها انجام این کار را لازم دیدند. معمولا دریافت یک چنین جوابی راضی کننده نیست.

پنتاگون معمولا در هنگام چنین اتفاقاتی از روسیه بابت “رفتار غیر ایمن وغیر حرفه‌ای” در عملیات‌های هوایی و ردگیری‌های تهاجمی انتقاد می‌کند اما به گفته مقامات حادثه اخیر غیر ایمن بوده اما لزوما غیرحرفه‌ای نبوده است.

سرهنگ جان دوریان، سخنگوی ائتلاف نیز روز جمعه در ویدئو کنفرانسی در بغداد گفت: ائتلاف مبارزه با داعش این اتفاق را بر مبنای سوء نیت ارزیابی نمی‌کند بنابراین مقامات به بحث درباره آن ادامه دادند و تماس‌های مربوط به کاهش درگیری به طور روزانه انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان