تور خارجی

از سرگیری مذاکرات رهبران قبرس در سوئیس

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: رهبران قبرس ترک نشین و یونانی نشین توافق کردند تا برای انجام بخش مهمی از مذاکرات اتحاد مجدد ماه آینده در مونت پلرین سوئیس با یکدیگر دیدار کنند.28oct2016-4

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، علیم صدیق، یکی از سخنگویان سازمان ملل در این باره گفت: نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور قبرس یونانی‌نشین و مصطفی آکینجی، همتای او در قبرس ترک نشین قرار است در این مذاکرات که طی روزهای هفتم تا ۱۱ نوامبر برگزار شود بر چگونگی تقسیم منطقه‌ای و مدیریت دو منطقه در یک دولت فدراسیون احتمالی گفت‌وگو کنند.

همچنین گفته می‌شود که مسائل دیگری نیز قرار است در این دیدار مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

صدیق همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: رهبران ترک و یونانی قبرس امیدوارند که دیدار سوئیس بتواند راه را برای انجام آخرین مراحل تعهداتشان هموار کند؛ تعهدی که آنها براساس آن اعلام کرده بودند تمام تلاش خود را برای دستیابی به راه حلی در مساله قبرس طی سال ۲۰۱۶ به کار خواهند بست.

در سال ۱۹۷۴ تجاوز ترکیه در واکنش به کودتایی در قبرس در نهایت منجر به دو نیم شدن جزیره مهم قبرس  شد در حالی که ترک نشینان در شمال این کشور و یونانی‌ها در جنوب آن مستقر شدند.

این در حالی است که قبرس یونانی نشین به صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و قبرس ترک نشین را تنها کشور ترکیه به رسمیت می‌شناسد. قبرس یونانی نشین در سال ۲۰۰۴ توانست به اتحادیه اروپا بپیوندد.

دراین میان آناستاسیادس و آکینجی از زمان آغاز مذاکرات خود طی ۱۸ ماه گذشته توانستند به پیشروی‌های چشمگیری در خصوص اتحاد مجدد این جزیره دست یابند. اما همچنان اختلافات مهمی در مورد این مساله باقی مانده است. یکی از مسائل مهم این اختلافات حق مداخله نظامی ترکیه است که از سوی قبرس ترک نشین به عنوان مساله‌ کلیدی برای امنیت مطرح می‌شود در حالی که طرف یونانی آن را یک تهدید محسوب می‌کند.

مسائل منطقه‌ای نیز در دستیابی به توافق صلح یک مساله کلیدی محسوب می‌شود.

با این حال آناستاسیادس اعلام کرده است که مذاکرات بین رهبران دو منطقه با نهایت صداقت صورت می‌گیرد و اکنون مذاکرات در مورد مناطق است که نشان می‌دهد آیا دستیابی به یک توافق ممکن خواهد بود یا خیر.

توافق صلح در جزیره قبرس می‌تواند به همکاری‌ها در حوزه انرژی به ویژه در شرق مدیترانه و منابع گازی این منطقه کمک کند و همچنین موانع را برای پیوستن قبرس ترک نشین به اتحادیه اروپا بردارد.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان