تور خارجی

تلاش راخوی برای جلب حمایت پارلمان اسپانیا در تشکیل دولت اقلیت

نخست‌وزیر موقت اسپانیا از پارلمان این کشور خواست تا از اقدامات او برای تشکیل دولت اقلیت حمایت کرده و به ۱۰ ماه بن بست سیاسی در این کشور خاتمه دهند.28oct2016-5

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماریانو راخوی، نخست وزیر موقت اسپانیا توانسته بود در دو انتخابات ماه دسامبر و ژوئن پیروز شود اما در به دست آوردن اکثریت پارلمان ناکام ماند و در نهایت نتوانست دولت ائتلافی تشکیل دهد. اما حزب سوسیالیست این کشور که پیش از این علیه راخوی رای داده بود هفته گذشته مواضع خود را تغییر داد و اعلام کرد که در رای اعتماد آتی رای ممتنع خواهد داد و با این امکان راه را برای باقی مامندن راخوی در قدرت هموار خواهد کرد.

راخوی می‌داند که برای پیشبرد سیاست‌های خود به حمایت احزاب اپوزیسیون نیاز دارد و این در حالی است که حزب سوسیالیست به عنوان یکی از احزاب اپوزیسیون دولت وی هشدار داده است که این حزب هیچ گونه طرح پیشنهاد بودجه از سوی دولت تحت رهبری راخوی را تصویب نخواهد کرد.

با این حال راخوی ترجیح داده است که در شرایط موجود در حالی که به دنبال تصویب دولت جدیدش در پارلمان اسپانیا است موضعی مسالمت گیرانه‌تر اتخاذ کند.

راخوی در این باره گفته است شرایط ویژه ایجاب می‌کند که ما اختلافات ایدئولوژیک را کنار گذاشته و اقدامات خود را برای غلبه کردن بر شرایط دشوار کشور متحد کنیم.

وی هشدار داد: راه حل جایگزین برگزاری سومین انتخابات ملی طی یک سال گذشته در کشور است امری که ممکن است به اقتصاد این کشور که درگیر رکود شدید بوده آسیب دوچندان بزند.

نخست وزیر موقت اسپانیا در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد ما باید بتوانیم برای مدیریت کشور یک اکثریت را تشکیل دهیم برای این امر ما نیاز به دولتی داریم که نسبت به گفت‌وگو و مذاکره خوشبین است و این مساله‌ای است که من آن را پیشنهاد می‌دهم من برای مذاکره درباره تمام تصمیمات تا جایی که نیاز است مذاکره خواهم کرد.

راخوی همچنین از تمام احزاب دعوت کرد تا با همکاری یکدیگر به مسائل و مشکلات ملی از جمله وضعیت سیستم بازنشستگی کشور، اصلاحات سیستم آموزشی و مشکلات شدید اقتصادی و مالی در ۱۷ منطقه مختلف اسپانیا همکاری کنند.

این در حالی است که اسپانیا در حال حاضر برای بودجه جدید سال ۲۰۱۷‌ که باید به بروکسل و اتحادیه اروپا ارائه دهد به شدت تحت فشار است و در این شرایط انتظار می‌رود راخوی و دولتش بودجه دولتی جدیدی را با محدودیت‌های مشخصی طی روزهای آتی به پارلمان  ارائه دهند.

نخست وزیر موقت اسپانیا همچنین اظهار کرده است که برای مذاکره با دولت کاتالان تمایل دارد اما اقدام کاتالان‌ها را برای برگزاری رفراندوم استقلال رد می‌کند.

رهبران احزاب اپوزیسیون اسپانیا در نهایت امروز (پنج شنبه) به این اظهارات راخوی پاسخ خواهند داد.  او باید در رای گیری امروز پارلمان بتواند اکثریت آراء را به دست آورده تا بتواند در قدرت بماند در این غیر این صورت طی دو روز آینده یک رای گیری دیگری صورت خواهدگرفت و در اینجاست که رای ممتنع احزاب اپوزیسیون برای راخوی و حزبش بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان