تور خارجی

نیمی از مردم فقط ۱۰ هزار تومان پول برق می‌دهند

به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در هیچ کشوری ارزان‌تر از ایران برق به مردم ارائه نمی‌شود و ۶۷ درصد مشترکان برق به‌طور متوسط تنها ۱۰ هزار تومان ماهانه پول برق می‌دهند که این میزان یک درصد از درآمد مردم ایران را شامل می‌شود.۱nov2016-2

به گزارش ایسنا، هوشنگ فلاحتیان امروز در نشست خبری در خصوص قیمت تمام شده برق در ایران در پاسخ به سوال ایسنا، گفت: قیمت برق شامل چهار بخش قیمت سوخت، قیمت سوخت تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها، انتقال برق به شرکت‌های توزیع و هزینه توزیع است.

وی با بیان این‌که تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا مردم حدود هفت درصد حقوق خود را صرف هزینه‌های برق می‌کنند، ادامه داد: این در حالی است که در ایران برقی که به مردم داده می‌شود بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سوخت است و می‌توان اینگونه گفت که در واقع نفت بر سر سفره‌های مردم آمده است، چرا که درحال حاضر سوخت به‌طور رایگان در اختیار نیروگاه‌های برق قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، اظهار کرد: اگر بخواهیم قیمت سوخت را در قبض‌های مشترکان اضافه کنیم باید به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰ تومان اخذ شود که دولت این مبلغ را به‌طور کامل به صورت یارانه به مردم پرداخت می‌کند. به عبارتی دیگر پول سوخت برای تولید برق صفر به حساب می‌آید.

فلاحتیان قیمت تمام شده برق بدون احتساب سوخت را حدود ۱۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: ۶۰ تومان هزینه نیروگاه، ۲۰ تومان توزیع برق و ۲۰ تومان نیز انتقال برق است که این اعداد در نیروگاه‌های بادی، آبی و اتمی متفاوت است.

وی با بیان این‌که با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام ۴۰ تومان کسری منابع وجود دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم قیمت تمام شده برق را کاهش دهیم باید توربینی را به کشور وارد کنیم که به ازای یک واحد سوخت بیش از چهار کیلووات ساعت برق تولید کند، لذا اگر ما بتوانیم به فناوری‌های کلاس F و H دست یابیم قطعا قیمت برق کاهش می‌یابد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی توضیح داد: یکی‌دیگر از راهکارهای کاهش قیمت‌های تمام شده برق ثابت بودن حقوق پرسنل نیروگاه‌ها است، اما با توجه به نرخ تورم نمی‌توان این کار را عملیاتی کرد. در بخش انتقال نیز امکان صرفه‌جویی بسیار کم است، چرا که قیمت‌ها به صورت بین‌المللی در نظر گرفته شده است به‌گونه‌ای که یک سنت هزینه توزیع و یک سنت هزینه انتقال و دو سنت نیز هزینه تبدیل انرژی در نظر گرفته شده است.

فلاحتیان با بیان این‌که در بخش توزیع حق‌العمل شرکت‌های توزیع دارای یک نرخ بین‌المللی است، اظهار کرد: اگر بتوانیم در بخش توزیع میزان تلفات را کاهش دهیم می‌توان قیمت برق را کاهش داد کاری که در طی سه سال اخیر در صنعت برق اتفاق افتاده و میزان تلفات شبکه برق از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص راندمان نیروگاه‌های خورشیدی، گفت: راندمان این نیروگاه‌ها بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است مگر این‌که بتوان از باطری استفاده کرد که در این صورت قیمت برق در هر کیلووات ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان تخمین زده شده است.

وزارت نیرو بی‌خبر است!

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که قرارداد ۸۰۰ میلیون یورویی شرکت سوئیسی برای ساخت نیروگاه بادی با کدام شرکت ایرانی منعقد شده است، ادامه داد: وزارت نیرو هیچ اطلاعی از این قرارداد ندارد و به نظر می‌رسد که مدیر عامل شرکت مذکور علاقه به انعقاد قرارداد با ایران دارد.

اجبار نصب پنل خورشیدی در اداره‌های دولتی

فلاحتیان تصریح کرد: اخیرا دولت مصوبه‌ای را تصویب کرده که در راستای آن ادارات دولتی ملزم شده‌اند تا ظرف مدت دو سال ۲۰ درصد از مصرف انرژی خود را از طریق نصب پنل خورشیدی در پشت‌بام ادارات تامین کنند.

وی ادامه داد: ظرف چند روز آینده این ابلاغیه به منظور اجرا به ادارات دولتی ابلاغ خواهد شد و اگر اداره‌ای چنین کاری را انجام ندهد، نرخ برق آن اداره به نرخ خرید برق تضمینی انرژی تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

آغاز به کار نمایشگاه صنعت برق از ۱۵ آبان

وی با اشاره به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق از ۱۵ تا ۱۸ آبان ماه امسال گفت: در این نمایشگاه برای نخستین بار ۶۴۵ شرکت داخلی و خارجی در ۹ گروه کالایی و خدماتی از ۲۱ کشور جهان مشارکت می‌کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به نشست‌های جانبی این نمایشگاه، اظهار کرد: محیط کسب‌وکار صنعت برق در شرایط پساتحریم با رویکرد اقتصاد مقاومتی و راهکارهای ارتقاء توانمندی‌های داخلی و توسعه صادرات با هدف بررسی چالش‌ها و راهکارهای بهبود محیط کسب‌وکار و تقویت توانمندی‌های داخلی و تحقق اهداف صادراتی صنعت برق کشور برگزار خواهد شد.

فلاحتیان ادامه داد: ۲۰ شرکت دانش‌بنیان با هدف یافتن شرکای داخلی و خارجی و شکوفایی صنعت برق در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که انتظار می‌رود تاثیرات خوبی نصیب صنعهت برق کشور شود.

آخرین خبرها از اتصال برق به اروپا

وی در خصوص آغاز تبادل برق با روسیه و اتصال شبکه برق به اروپا، گفت: هم‌اکنون ساخت یک تأسیسات جدید مرزی برق با جمهوری آذربایجان به پایان رسیده است و تنها ساخت و راه‌اندازی چهار رله برقی باقی مانده که توافق نهایی با جمهوری آذربایجان برای احداث این رله‌ها انجام گرفته است.

فلاحتیان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تابستان سال آینده امکان تبادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار مگاوات برق بین ایران و جمهوری آذربایجان فراهم شود، اظهار کرد: علاوه‌براین مذاکرات پنج‌جانبه‌ای با حضور مقامات برق ایران، روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به منظور اتصال شبکه‌های برق و توسعه شبکه‌های برقی آغاز شده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به توافق پنج کشور به منظور ایجاد زیرساخت‌های اتصال شبکه‌های برق، تصریح کرد: اخیراً وزارت انرژی روسیه هم پیشنهاد فنی خود به منظور سنکرون شبکه برق دو کشور را ارائه کرده که هم‌اکنون در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.

به‌گفته وی، در صورت ایجاد زیرساخت‌ها، امکان تبادل بین ایران و روسیه از مسیر جمهوری آذربایجان تا سقف ۵۰۰ مگاوات وجود دارد و در صورتی که شبکه برق ایران به روسیه متصل شود، امکان اتصال شبکه برق کشور به کشورهای اروپایی هم فراهم می‌شود.

فلاحتیان با اشاره به  گرجستان به عنوان دومین مسیر اتصال شبکه برق ایران به روسیه و کشورهای اروپایی، عنوان کرد: قرار است در مرز بین روسیه و گرجستان تأسیسات جدیدی در مدت دو سال احداث شود که در این صورت امکان اتصال شبکه برق ایران به روسیه از مسیر گرجستان هم فراهم می‌شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به ساخت یک خط انتقال ۴۰۰ کیلو ولتی به طول ۲۵۰ کیلومتر بین ایران و ارمنستان یادآور شد: در صورت بهره‌برداری از این خط جدید تا ۱۸ ماه آینده بین ایران و ارمنستان، ظرفیت انتقال از ۳۵۰ مگاوات فعلی به ۱۲۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

وی در خصوص تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: طی دو سال گذشته و شرایط پسابرجام حجم مراجعات از سوی شرکت‌های خارجی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در صنعت برق بسیار زیاد بوده و برهمین اساس مذاکرات گوناگونی با کشورهای خارجی صورت گرفت.

فلاحتیان ادامه داد: در این بین با توجه به این‌که وزارت نیرو تجربه چندانی در جذب سرمایه‌گذار خارجی نداشت در شرایط فعلی در حال آماده‌سازی شرایط جدیدی هستیم.

معاون وزیر نیرو با بیان این‌که برخی شبهه در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایران وجود دارد، تصریح کرد: برای ارتقای راندمان نیروگاه‌ها نیازمند دستیابی به تکنولوژی هستیم به همین دلیل برای انجام این کار مجبور به تطبیق خود با کشورهای دیگر شده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه هیچ کدام از این مذاکرات تاکنون منجر به انعقاد قرارداد نشده است، اما مذاکرات اولیه به نتیجه رسیده و شرکت‌های خارجی بندهایی را برای ما و ما نیز بندهایی را برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

فلاحتیان یکی از شروط شرکت‌های خارجی را حمایت‌ بانک‌های خارجی و ارائه‌ وام و تسهیلات ارزان‌قیمت دانست و افزود: ایران نیز در نظر گرفته تا حداقل تعهدات را بپذیرد یکی از بندهایی که در قراردادهای جدید اعمال شده عدم بازگشت شرکت‌ها به دوران تحریم بوده است.

رد شایعه صادرات شرکت‌های خارجی و دادن سوخت مجانی به آنها

معاون وزیر نیرو با بیان این‌که صادرات شرکت‌های خارجی و یا دادن سوخت مجانی به این شرکت‌ها در هیچ یک از قراردادها درج نشده و بعضا برخی از شرکت‌های داخلی از دادن قول خرید تضمینی به خارجی‌ها گله‌مندند، اما این در حالی است که برای شرکت‌های داخلی این بند لحاظ شده است.

به گفته وی، عمده قراردادهای سال گذشته به روش BOT با شرکت مپنا صورت گرفته و تمامی قراردادهای BOO با شرکت‌های داخلی بسته شده است.

نیروگاه طبس زغال‌سنگ به کجا رسید؟

فلاحتیان تصریح کرد: در سال‌های قبل برنامه‌ریزی شده بود تا از معادن زغال سنگ برای تولید برق استفاده شود و از این طریق بتوان جایگزینی برای سوخت مازوت به وجود آورد، برهمین اساس طرح تجهیز آماده‌سازی زغال سنگ برای مصرف در نیروگاه طبس ایجاد شد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: قرار بر این است تا ۶۵۰ مگاوات شامل دو واحد بخار در طبس احداث شود که تاکنون کارهای مقدماتی آن انجام شده، اما با توجه به این‌که این کار اقتصادی نیست هنوز به مرحله‌ی اجرا نرسیده است.

وی با بیان این‌که با توجه به این‌که در ایران گاز به حد کافی وجود دارد، استفاده از زغال سنگ هزینه بیشتری را به دولت تامین می‌کند، اظهار کرد: ممکن است نیروگاه زغال سنگ برای کشورهای دیگر به صرفه باشد، اما با توجه به نرخ سوختی که نیروگاه‌ها داده می‌شود، اجرای این طرح در ایران به صرفه نیست.

فلاحتیان تاکید کرد: نکته بعدی در این زمینه تامین آب در منطقه کویری است، چرا که این تامین آب برای ۵۰ سال عمر مفید این نیروگاه در این مکان نمی‌تواند کار ساده‌ای باشد برهمین اساس این طرح در حال بررسی است و اگر به نتیجه برسد قطعا اجرایی خواهد شد.

منبع: ایسنا

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین