تور خارجی

مروری بر آخرین وضعیت آیفون در بازار ایران

بیش از یک ماه از رونمایی برند آمریکایی اپل از محصولات تازه‌اش می‌گذرد، اما همچنان آیفون ۷ از مجاری قانونی راه به ایران نیافته است.۱nov2016-3

به گزارش ایسنا، طی هفته‌های اخیر در غیاب شرکت‌های مجوز گرفته برای ارائه قانونی آیفون همچنان دسترسی به نمونه‌های جدید این برند از طریق واردات قاچاق میسر شد و برهمین اساس با فاصله‌ای اندک از توزیع جهانی در ایران نیز خریداران و علاقه‌مندان به آیفون ۷ دسترسی پیدا کردند.

اکنون پیش از یک ماه از این جریان می‌گذرد و هنوز شرکت‌های مجوز گرفته فروش محصولات این برند آمریکایی در داخل کشور را آغاز نکرده و ورود نمونه‌های آنها به هفته‌های آتی موکول شده است. با این وجود طی این مدت قیمت آیفون‌های جدید حتی حباب خود را نیز پشت سر گذاشته و به حالتی نسبتا متعادل که فاصله چندان زیادی با قیمت‌های جهانی ندارد، رسیده‌است.

بدین ترتیب در شرایطی که در ابتدای کار آیفون‌های ۷ با قیمت‌هایی حدود دو برابر قیمت جهانی به فروش می‌رسیدند طی هفته‌های اخیر قیمت آنها شرایطی پیدا کرده که با قیمت جهانی فاصله چندان زیادی نداشته و به گفته کارشناسان بازار تقریبا به حالت تثبیت شده رسیده است.

بنابر این اظهارات اکنون به نظر می‌رسد قیمت این گوشی‌ها به حالت حداقلی رسیده و شاید در نهایت پس از واردات مجاز به شرکت‌های مجوز گرفته حدود چهار تا پنج درصد قیمت‌ها پایین‌تر بیاید که البته با توجه به شیب صعودی قیمت دلار طی روزهای گذشته ممکن است  قیمت‌ آیفون‌ها تفاوت چندانی نداشته باشد.

همچنین طی این مدت اخباری مبنی بر نایاب شدن آیفون در بازار ایران مطرح می‌شد که بنابر اظهارنظر فعالان بازار موبایل همچنان خریداری محصولات این برند به سهولت امکان‌پذیر است، هرچند که ممکن است فروشندگانی که فروشنده دست چندم محسوب می‌شوند گاه دسترسی کمتری به این محصولات داشته باشند.

آیفون ۶s هم که گفته می‌شود در بازار نایاب شده همچنان به تعداد اندک در بازار موجود است، اما هم خریداران این گوشی نسبت به قبل کمتر شده و هم این‌که بنابر اظهارنظرهای کارشناسی صورت گرفته سیاست کلی شرکت اپل همواره بدین شکل بوده است که با ورود محصولات جدید به بازار به تدریج ارائه‌ نمونه‌های قبلی متوقف می‌شود. نکته دیگر آنکه همچنان برای خرید آیفون‌های اپل هیچ‌گونه گارانتی در بازار وجود ندارد.

اما در خصوص قیمت نیز این روزها آیفون ۷ با ظرفیت ۲۵۶ گیگ در بازار ایران با قیمتی حدود سه میلیون و ۴۰۰ تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این قیمت بر اساس رنگ گوشی انتخاب شده و به‌طور معمول نمونه‌های مشکی قیمتی بالاتر دارند. همچنین آیفون ۷، ۳۲ گیگ قیمتی حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار داشته و آیفون ۷، ۱۲۸ گیگ با قیمتی معادل سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای مدل جت بلک و با قیمتی حدود سه میلیون و ۱۰۰ تا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای سایر رنگ‌ها عرضه می‌شود.

آیفون ۷ پلاس ۳۲ گیگ نیز براساس رنگی که دارد در بازار با قیمت‌هایی حدود سه میلیون و ۶۰۰ تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین آیفون ۷ پلاس، ۲۵۶ با قیمتی بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به بالا به فروش رسیده و نمونه‌های مشکی آن حدود ۳۰۰ تومان با سایر رنگ‌ها اختلاف قیمت دارند. البته در روزهای اخیر نمونه‌های گلد این مدل قیمت کمتری که حدود چهار میلیون تومان می‌شود داشته‌است.

مدل‌های قبلی آیفون یعنی آیفون ۶s پلاس نیز این روزها در بازار قیمتی معادل دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارند که البته براساس رنگ و ظرفیت این قیمت‌ها متغیر خواهد بود.

همچنین نمونه آیفون ۶s، ۶۴ گیگ نیز با قیمتی معادل دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و نمونه‌های ۱۲۸ گیگ آن قیمتی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارند.

منبع: ایسنا

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین