تور خارجی

افزایش ۲۰ درصدی انتقال کالا از بندر رجایی

‌وزیر راه و شهرسازی گفت: طی سه سال گذشته در حوزه ریلی استان هرمزگان پیشرفت خوبی داشته و توانسته‌ایم سهم انتقال کالا از بندر شهید رجایی به کشور را تا ۲۰ درصد افزایش دهیم که یکی از دلایل ثابت بودن تقریبی نرخ حمل‌ونقل جاده‌ای نیز همین امر است.۱nov2016-1

‌به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در سیزدهمین جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان از استان‌های بسیار مهم کشور در حوزه تولید و ورودی ایران از سمت دریاست، عنوان کرد: هرمزگان استان بسیار مهمی از هر حیث ازجمله امنیتی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است و نقش بسیار حیاتی در توسعه ملی ایران دارد و نمی‌توان نسبت به این استان کم‌توجه بود.

وی ادامه داد: هرمزگان مرکز حمل‌ونقل دریایی ایران است و ظرفیت‌های مهمی در زمینهٔ حمل‌ونقل ریلی و زمینی و هوایی دارد و استانی حمل‌ونقلی محسوب می‌شود و علاوه بر آن‌یکی از مراکز عمده صادرات و واردات ایران است. همچنین از ثروت منابع انسانی بسیار گسترده‌ای برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که میزان وابستگی به دولت، حداقل میزان وابستگی باشد، اظهار داشت: در ایران باید بخش خصوصی داشته باشیم که از دولت درخواست کند که در کار آن دخالت نکند و تنها بازار رقابت منصفانه را فراهم کند و باید به دنبال اقتصاد رقابتی برویم و همه بازار باید رقابتی باشد.

آخوندی بابیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه در حال انجام است و در این راستا یکپارچه کردن حوزه حمل‌ونقل ازجمله ترکیب حمل‌ونقل دریایی با ریلی را در دستور اجرا داریم و امروز میزان حمل کالا از بندر به ریل افزایش‌یافته و این امر موجب کاهش هزینه حمل‌ونقل زمینی خواهد شد.

وی رفع عدم تعادل‌های منطقه‌ای را یکی از کارهایی دانست که باید در اقتصاد مقاومتی انجام داد و بیان داشت: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی رفع این عدم تعادل‌هاست و اگر حمل‌ونقل در این زمینه تأثیری داشته باشد حاضر به کمک هستیم و در این زمینه حتماً باید شهرستان‌هایی همانند میناب، جاسک، سیریک و بندرلنگه موردتوجه قرار گیرند.

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: یکی از انتظاراتی که از ستاد اقتصاد مقاومتی در هرمزگان می‌توان داشت توجه به صادرات است و این استان می‌تواند به‌عنوان سکوی صادرات عمل کند که بنادر در این زمینه نقش مهمی دارند و در توسعه صادرات باید روی استان هرمزگان متمرکز شویم.

آخوندی گفت: گردشگری در هرمزگان بحث بسیار مهمی است و در زمینهٔ مسافرت‌های دریایی ترمینال دریایی در این استان ایجاد شده و در زمینهٔ گردشگری دریایی در این استان باید کار مهمی صورت گیرد و کارگروهی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: از اقتصاد دانش‌بنیان نیز باید حمایت شود و در این راستا نیاز است برگزاری استارتاپ ویکندها موردتوجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هرمزگان یکی از استان‌های مهم ایران در حوزه تولید و ورودی کشور از سمت دریا است.

آخوندی بابیان اینکه هرمزگان از حیث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش زیادی در توسعه ملی کشور دارد، افزود: افرادی که در مرکز هستند و دید ملی دارند نسبت به هرمزگان این استان برایشان بسیار اهمیت دارد.

وی بابیان اینکه باید به دنبال اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی باشیم، گفت: باید در اقتصاد مقاومتی نگاه رقابتی داشته باشیم و نمی‌توانیم با نگاه متکی به دولت و درخواست مداخله دولت به‌منظور تولید و عرضه بدون رقابت به اقتصاد مقاومتی دست‌یابیم.

آخوندی افزود: اقتصادی مقاومتی است که میزان وابستگی به دولت حداقل باشد اما در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی انتظار حمایت و مداخله دولت وجود دارد که این در طولانی‌مدت موجب تضعیف اقتصاد کشور می‌شود و باید روزی بیاید که یک روز بخش خصوصی از دولت تقاضای عدم‌ مداخله در حوزه خود کنند.

وی بابیان اینکه اگر مداخله دولت در حوزه‌های اقتصادی کشور کم شود اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی شکوفا می‌شود، بیان کرد: این‌یک مسئله‌ای است که ما در کشور داریم و همه انتظار ورود دولت در سرمایه‌گذاری و اقتصاد کشور رادارند این موجب کاهش قدرت رقابتی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید قدرت رقابتی حداکثر شود و اقتصاد کشور را رقابتی کنیم، آنچه داریم از اقتصاد مقاومتی تعریف می‌کنیم معکوس است، اینکه بگویم جلوی واردات گرفته و یارانه برای تولید پرداخت شود مشکل اقتصاد کشور است.

وی بابیان اینکه باید پایه درستی پایه‌گذاری شود تا بتوانیم از ثروت ملی حداکثر بهره‌وری را ببریم، خاطرنشان کرد: در تولیداتی مثل آب ۳۸۰۰ تومان هزینه می‌کنیم و به مصرف‌کننده ۲۰۰ تومان ارائه می‌شود در درازمدت جواب نمی‌دهد.

آخوندی اضافه کرد: توسعه باید صورت گیرد و آب نیز تولید و تأمین شود اما یک روز باید این رویه تغییر کند در غیر این صورت نمی‌تواند تداوم پیدا کند و این روش برای طولانی‌مدت پاسخگو نیست.

وی بابیان اینکه باید به دنبال اقتصاد رقابتی باشیم، اظهار کرد: به دنبال اقتصاد رقابتی باشیم و درک درستی از رقابت اقتصادی در کشور باید به وجود بیاید تا بتوانیم سهمی در اقتصاد جهانی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی، جابجای ریلی را یکی از زیرساخت‌های رشد اقتصاد دانست و گفت: زیرساخت‌های تردد ریلی کالا از بندر شهید رجای به سایر نقاط کشور صورت گرفته که موجب کاهش قیمت و افزایش سرعت در حمل‌ونقل شده است.

منبع: ایسنا

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین