تور خارجی

فرانسه تحریم عاملان حملات شیمیایی در سوریه را خواستار شد

در پی ادعای کارشناسان سازمان ملل مبنی بر دست داشتن ارتش سوریه در سه حمله شیمیایی در این کشور، وزیر خارجه فرانسه با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و تحریم عاملان آن را خواستار شد. کاخ سفید نیز مدعی نقض توافقنامه منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت از سوی دمشق شد و آن را محکوم کرد.23oct2016-6

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، کارشناسان وابسته به سازمان ملل در گزارش خود مدعی شدند که ارتش سوریه در تاریخ ۱۶مارس ۲۰۱۵ حمله‌ای شیمیایی علیه شهر قمنیاس در استان ادلب واقع در شمال غرب این کشور انجام دادند.

اما این کارشناسان اسناد کافی برای مشخص کردن مسئولان حمله شیمیایی به “بنش” در استان ادلب در ۲۴ مارس ۲۰۱۵ و “کفرزیتا” در استان حماه در ۱۸ آوریل ۲۰۱۴ را جمع‌آوری نکرده‌اند.

کمیته تحقیقات سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که بالگردهای سوری از گاز کلر در حمله به شهرک‌های “تلمنس” و “سرمین”در استان ادلب استفاده کرده بودند و از بین ۹ حمله شیمیایی احتمالی که کمیته تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به بررسی آن پرداخته‌اند سه حمله به ارتش سوریه و یک حمله به داعش نسبت داده شده است.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اظهار داشت: دو گزارش متوالی هیات مشترک تحقیقات “بدون هیچ گونه ابهامی” مسئولین استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را مشخص می‌کند.

آیرو گفت: “ارتش سوریه و داعش دست کم سه بار از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده‌اند که اقدامی غیر انسانی و غیر قابل قبول است.”

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: پاریس هرگز نخواهد پذیرفت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه بدون اعمال مجازات ادامه یابد و در تحقیقات مشترک باید پیامدهای نتایج این حملات ارائه شود.

آیرو با اشاره به تاکید شورای امنیت در سال ۲۰۱۳ بر لزوم محاکمه مسئولان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، از همپیمانان نظام سوریه در شورای امنیت خواست مسئولیت خود را در این خصوص بپذیرند.

همزمان نید برایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز مدعی شد: “ما به شدت «بی‌احترامی» دولت سوریه (بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه) به معیارهای بین‌المللی که از مدت‌ها قبل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی تعیین شده و نیز «فرار» دمشق از مسئولیت‌هایش در پیوستن به توافقنامه ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۳ را محکوم می‌کنیم. دولت سوریه توافقنامه ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت را با استفاده از کلر صنعتی به عنوان اسلحه علیه مردمش نقض کرد.”

وی در ادامه از روسیه نیز به دلیل حمایت‌های نظامی و اقتصادی‌اش از دولت اسد با استمرار حملات نظامی در این کشور انتقاد کرد.

کمیته “حقیقت یاب” سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که داعش در اوت ۲۰۱۵ از گاز خردل در شمال سوریه  استفاده کرده است.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان