تور خارجی

دیدار مقامهای دولت و پارلمان جمهوری چک با دالایی لاما

یک وزیر دولت جمهوری چک و چند مقام پارلمانی ارشد این کشور امروز (سه شنبه) به طور خصوصی با دالایی لاما رهبر معنوی بودایی‌های تبت در شهر پراگ دیدار کردند.19oct2016-1

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اتفاق همزمان با تلاش‌های دولت جمهوری چک برای بهبود روابط با چین صورت گرفته و می‌تواند تلافی جویی پکن را در پی داشته باشد.

دالایی لاما امروز در جریان سفر به جمهوری چک برای شرکت در یک کنفرانس سالانه تاسیس شده از سوی واسلاو هاول، اولین رئیس جمهور این کشور که دارای روابط صمیمی با دالایی لاما بود، به دیدار دنیل هرمان، وزیر فرهنگ و معاونان روسای هر دو مجلس پارلمان این کشور رفت.

هرمان به همراه یان بارتوسک، معاون رئیس مجلس سفلی و میلوش هورشکا، معاون رئیس مجلس سنا همگی وابسته به حزب دموکرات مسیحی، یکی از شرکای حاضر در ائتلاف حاکم چپ میانه رو در جمهوری چک هستند و نشست مذکور به طور خصوصی برگزار شده است.

وزارت امور خارجه چمهوری چک در بیانیه‌ای گفت: دولت این کشور از سیاست احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی چین پیروی کرده و حامی برقراری گفت‌وگو میان مقامات چین و جامعه تبتی‌ها است.

این در حالی است که پیش تر در روز یکشنبه رییس جمهوری اسلواکی نیز با دالایی لاما دیدار کرد و وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، دیدار رییس جمهوری اسلواکی با دالایی لاما را تلافی خواهد کرد.

چین، دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت را فردی جدایی طلب می داند و وی را به ترغیب برای استقلال تبت از چین متهم کرده است؛ اتهامی که دالایی لاما آن را رد کرد است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفته بود: آندری کیشا، رییس جمهوری اسلواکی روز یکشنبه با دالایی لاما در براتیسلاوا، پایتخت این کشور در یک ضیافت ناهار دیدار کرد. رییس جمهوری اسلواکی به موضع چین در قبال دالایی لاما هیچ اعتنایی نکرده و به همین دلیل ما به دنبال اقدامی تلافی جویانه هستیم.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان