تور خارجی

تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان مشخص شد

انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان در دوازدهم فوریه سال آینده میلادی برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد در این انتخابات قربانقلی بردی محمدف، رییس جمهور کنونی ترکمنستان با رقیبی جدی مواجه نشود.16oct2016-5

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس اعلام شبکه دولتی تلویزیون ترکمنستان این کشور پس از انجام اصلاحات قانون اساسی درباره لغو موانع موجود در روند ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که رای گیری در ۱۲ فوریه ۲۰۱۷ برگزار می‌شود. تاریخ انتخابات چند روز گذشته در پارلمان ترکمنستان به تصویب رسید.

ترکمنستان یکی از کشورهای منزوی در آسیای مرکزی است که تاکنون انتخابات آزاد براساس  استانداردهای بین‌المللی برگزار نکرده است.

چندی قبل، قانونگذاران در پارلمان ترکمنستان به اتفاق آرا قانون اساسی جدید را که مدت دوره ریاست جمهوری را افزایش می‌دهد، تصویب کردند و محدودیت ۷۰ سال سن را نیز برای ریاست جمهوری برداشتند.

رییس جمهوری ترکمنستان پس از امضای این قانون اساسی گفت: تصویب این قانون اساسی دوره جدیدی را در عرصه اقتصادی، اجتماعی و تحولات بنیادی در کشور به وجود می‌آورد.

براساس قانون اساسی قبلی،‌ کاندیداهای ریاست جمهوری در ترکمنستان باید بین ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشتند اما این محدودیت نیز برداشته شده است.

این اصلاحیه پیشتر مورد بررسی شورای بزرگان قرار گرفته و به پارلمان پیشنهاد شده بود و نمایندگان پارلمان نیز به اتفاق آرا آن را تصویب کردند. به این ترتیب، دوره ریاست جمهوری ترکمنستان از پنج سال به هفت سال افزایش می‌یابد و افراد بالای هفتاد سال نیز اجازه شرکت در انتخابات را خواهند داشت.

بردی محمدف پس از درگذشت صفر مراد نیازف در دسامبر سال ۲۰۰۶ به عنوان کفیل ریاست جمهوری اداره امور را در دست گرفت و با پیروزی در انتخابات فوریه سال ۲۰۰۶، اولین دوره ریاست جمهوری خود را آغار کرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ نیز مجددا به ریاست جمهوری انتخاب شد.

ناظران احتمال می‌دهند که هدف از این اصلاحیه فراهم آوردن زمینه برای ریاست جمهوری مادام العمر قربانقلی بردی محمدف، رئیس جمهوری ترکمنستان باشد

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان