تور خارجی

ژاپن کمک‌هایش به یونسکو را قطع کرد

تصمیم دولت ژاپن در امتناع از پرداخت سالانه کمک‌های مالی به یونسکو باعث به وجود آمدن شکاف بزرگی در بودجه عملیاتی این سازمان می‌شود چون این کشور ۶ / ۹ درصد از بودجه عملیاتی این سازمان را تامین می‌کند.16oct2016-6

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، وزیر خارجه ژاپن گفته است ۳۴ میلیون پوندی را که باید به یونسکو می داده در اعتراض به اسناد و مدارک مربوط به قتل عام نانجینگ در خلال جنگ میان چین و ژاپن در ۱۹۳۷ دیگر پرداخت نمی کند.

فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن این مساله را تایید کرد که توکیو در سال جاری میلادی این کمک مالی را به یونسکو نمی پردازد اما ارتباط مستقیم آن را با مساله کشتار نانجینگ که همچنان باعث تنش‌های دیپلماتیک میان توکیو و پکن است، رد کرد.

سال گذشته که یونسکو با درخواست پکن در ثبت اسناد مورد مناقشه چین درباره قتل عام نانجینگ در خلال جنگ میان چین و ژاپن موافقت کرد؛ ژاپن بعنوان بزرگترین کمک کننده مالی یونسکو هشدار داد که ممکن است دیگر به این سازمان کمک نکند کشتار نانجینگ مربوط به سال  ۱۹۳۷ و پس از سقوط شهر نانجینگ و اشغال آن توسط ژاپنی هاست. ژاپن گفته که یونسکو به صورت یکطرفه این تصمیم را در ثبت این اسناد گرفته است.

این اسناد در فهرست برنامه “یادگار جهانی” یونسکو قرار گرفته و همین امر باعث خشم ژاپن شده است.

توکیو خواستار عدم ثبت این اسناد در این برنامه شده و یونسکو را به سیاسی کردن این مساله متهم کرده است.

ارتش سلطنتی ژاپن در دهه ۳۰ میلادی به چین حمله کرده و دو کشور جنگی تمام عیار از ۱۹۳۷ داشتند تا اینکه ژاپن در جنگ دوم جهانی در ۱۹۴۵ شکست خورد.

چین می گوید ۳۰۰ هزار تن در این یورش شش هفته‌ای کشته شدند و مورد تجاوز قرار گرفتند و قسمت اعظم این شهر نابود شد.

برخی از کارشناسان خارجی تعداد کشته‌ها و قربانیان را کمتر از ارقامی می گویند که چین اعلام کرده و حتی نسبت به محل وقوع قتل عام هم شبهاتی وجود دارد.

پکن اعتراض ژاپن درباره تصمیم یونسکو در قرار دادن این اسناد در فهرست برنامه یادگار جهان را رد کرده است.

برنامه یادگار جهانی در سال ۱۹۹۲ و با هدف حفظ میراث اسناد بشری ایجاد شده و اکنون ۳۴۸ سند و آرشیو از کشورهای سراسر جهان در آن نگهداری می شود.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان