تور خارجی

سهم چشمگیر چینی‌ها در بازار محرم + قیمت‌ وسایل عزاداری

بازار لوازم و وسایل عزاداری ماه محرم با شروع این ماه داغ شده و با رفت و آمد مردم و هیات های عزاداری برای تهیه وسایل مورد نیاز شان همراه شده است؛ بازاری که بخش قابل توجهی از آن برندهای خارجی (عمدتا چینی) هستند و برندهای ایرانی هم در کنار خارجی‌ها مشتریان خود را دارد و قیمت‌ها بسته به برندها و کیفیت‌های مختلف، متفاوت است.۴oct2016-8

به گزارش میدانی خبرنگار ایسنا، بازار بزرگ تهران و خیابان ناصر خسرو یکی از محل‌های اصلی برای فروش لوازم عزاداری مردم در هیات‌ها و موسسه‌های مذهبی است. انواع پرچم، بیرق، زنجیر، طبل، علامت، سنج و سایدروم از جمله مهمترین این لوازم محسوب می‌شوند؛ وسایلی که با برندهای مختلف از جمله ایرانی، چینی، ژاپنی، ترکیه ای و … در این بازار دیده می شود و بررسی قیمت‌ها نشان دهنده بالاتر بودن قیمت برندهای خارجی نسبت به برندهای ایرانی دارد.

همچنین با عبور از مغازه های فروش لوازم و ادوات عزاداری با پارچه‌های عزاداری در طرح ها و رنگ های مختلفی که آویزان شده اند، مواجه می شویم؛ پارچه هایی که قیمت های متنوعی دارند. این پرچم ها که انواع و مدل های مختلفی دارند قیمت‌هایشان از حدود ۵۰ هزار تومان آغاز می شود و تا حدود یک میلیون تومان ادامه دارد. همچنین خیمه‌های عزاداری بین ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

انواع طبل نیز در مغازه‌ها بسته به برند و جنس، رنج قیمتی از ۱۸۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان دارد. بررسی ها نشان می دهد که سایدروم های ایرانی و چینی با رنج قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان ارزان ترین سایدروم ها هستند و برخی برندهای خارجی که تعدادشان کمتر است قیمت هایشان بیش از یک میلیون تومان است. دوقل نیز که از سازهای کوبه‌ای در دسته‌های عزاداری است، رنج قیمتی از ۱۰۰ تا حدود ۳۰۰ هزار تومان دارد.

انواع سنج که از دیگر وسایل هیات های عزاداری محرم است، رنج  قیمتی متفاوتی دارد. سنج های ایرانی حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند و سنج های خارجی در سایزهای بزرگ تر بیش از ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

زنجیر نیز که از پر مصرف ترین وسایل دسته های عزاداری است با دو نوع طلایی و نقره ای رنگ عرضه می شوند. قیمت طلایی آن ۱۴ هزار تومان و قیمت نقره ای آن ۱۰ هزار تومان است.

اما علامت که یکی دیگر اصلی ترین و زیباترین لوازم دسته های عزاداری ماه محرم محسوب و به صورت سمبلیک در مراسم عزاداری امام حسین (ع) استفاده می شود، بر اساس اندازه و وزن آن قیمت متفاوتی دارند.

علامت ها شامل ادوات خاص خود می شوند. کمربند علامت در انواع مختلف بین ۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پر علامت نیز از ۷۰۰۰ تا ۲۰ هزار تومان و شال علامت از حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان عرضه می شود.

به گفته برخی فروشندگان، بخش قابل توجهی از این وسایل برندهای خارجی هستند و برندهای ایرانی هم در کنار خارجی ها مشتریان خود را دارد. اما به گفته آن ها کیفیت، طراحی و زیبایی، اصلی‌ترین عامل در تعیین قیمت این لوازم است.

به غیر از این لوازم، پیراهن مشکلی در انواع مردانه، زنانه و بچه‌گانه از پر فروش‌ترین‌ها اقلام در بازار محصولات فرهنگی محرم است. پیراهن های مشکی مردانه با برندهای ایرانی رنج قیمتی از ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان دارند. همچنین پیراهن‌ها با دوخت‌های خارجی بیش از ۳۵ هزار تومان قیمت دارند. همچنین لباس‌های خاصی که برای مراسم تعزیه‌خوانی در این ایام استفاده می‌شود و مشتریان خود را دارد از حدود ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

منبع: ایسنا

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین