تور خارجی

روسیه ریاست شورای امنیت را به دست گرفت

دولت روسیه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفت. قرار است در دوره ریاست روسیه حدود ۲۰ نشست برگزار شود و تهیه یک توافق آتش‌بس جدید برای سوریه در راس برنامه‌های شورای امنیت است.1oct2016-2

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ریانووستی، نخستین جلسه شورای امنیت با ریاست دوره‌ای روسیه قرار است فردا (دوشنبه) برگزار شود و در جریان آن در خصوص برنامه ماه جاری میلادی توافق خواهد شد.

هیات دائم روسیه در سازمان ملل گفت: در جریان ریاست دوره‌ای روسیه بر شورای امنیت حدود ۲۰ نشست برنامه ریزی شده برگزار خواهد شد.

در راس این برنامه درگیری‌ها در آفریقا از جمله منطقه دارفور سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی و همچنین درگیری‌ها در کشورهای خاورمیانه از جمله سوریه، لبنان و یمن قرار دارد.

در ۲۵ اکتبر سال جاری میلادی (چهارم آبان) اعضای شورای امنیت به گزارش منتشر شده از سوی دبیرکل سازمان ملل تحت عنوان “زنان، صلح و امنیت” رسیدگی خواهند کرد.

هیات دائم روسیه در سازمان ملل گفت: مهمترین رویداد در جریان ریاست روسیه بر شورای امنیت در تاریخ ۲۸ اکتبر (هفتم آبان) و حول محور همکاری سازمان ملل با تعدادی از سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان معاهده امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل مشترک المنافع صورت می‌گیرد.

شورای امنیت قرار است پنج اکتبر (۱۴ مهر) نیز در خصوص نامزدهای تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل رای گیری انجام دهد. طبق پنج دور رای‌گیری که تاکنون صورت گرفته، مشخص شده که آنتونیو گوتیرس، نخست وزیر سابق پرتغال نامزد پیشتاز است.

هیات دائم روسیه در سازمان ملل گفت: شورای امنیت به روند توضیح توصیه‌ها برای مجمع عمومی حول محور معرفی دبیرکل جدید سازمان ملل ادامه خواهد داد و احتمالا آن را تکمیل خواهد کرد.

در ماه اکتبر شورای امنیت به رسیدگی به وضعیت سوریه ادامه خواهد داد که پس از منتفی شدن توافق آتش‌بس در ۱۹ سپتامبر، وضعیت در این کشور عربی همچنان وخیم است.

از آنجایی که سوریه در مرکز نگرانی‌ها قرار دارد، اعضای شورای امنیت به صورت سنتی سه نشست برگزار می‌کنند که شامل نشست‌هایی حول محور وضعیت سیاسی و بشردوستانه در این کشور و همچنین روند خلع تسلیحات شیمیایی می‌شود. با این حال با توجه به تنش‌های کنونی در سوریه، اعضای شورای امنیت همانند ماه‌های گذشته احتمالا یک نشست فوق العاده برگزار می‌کنند و تهیه یک توافق نامه آتش‌بس جدید در راس برنامه مذاکرات سوریه در شورای امنیت قرار دارد.

شورای امنیت که مسئولیت اصلی و اولیه‌اش حفظ صلح و امنیت بین المللی است از پنج عضو دائم از جمله روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین و ۱۰ عضو غیر دائم که هر دو سال یکبار تغییر می‌کنند، تشکیل شده است. در حال حاضر این ۱۰ عضو غیر دائم آنگولا، ونزوئلا، مصر، اسپانیا، مالزی، نیوزلند، سنگال، اوکراین، اروگوئه و ژاپن هستند. ریاست شورای امنیت به صورت ماهیانه و به ترتیب حروف الفبای انگلیسی میان تمامی ۱۵ عضو دست به دست می‌شود.

به همین خاطر قرار است روسیه ریاست شورای امنیت را اول نوامبر (۱۱ آبان) به سنگال تحویل دهد.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان