تور خارجی

نماینده جدید بلغارستان: سازمان ملل با داشتن یک دبیرکل زن، جهان شمولی خود را نشان می‌دهد

کمیسیونر اروپایی بلغارستان که به تازگی وارد رقابت‌ها بر سر تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل شده، تاکید کرد این رویداد که نخستین دبیرکل سازمان ملل از شرق اروپا شود و نخستین زنی باشد که به عنوان دیپلمات ارشد جهان انتخاب می‌شود، نشان دهنده همگانی بودن و جهان شمولی سازمان ملل است.

به گزارش ایسنا، اما کریستالینا جورجیوا، کمیسیونر اروپایی بلغارستان و معاون سابق رئیس بانک جهانی پیش از سخنرانی امروز (دوشنبه) در مجمع عمومی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: مهارت‌ها و تصمیماتی که در این سمت به وجود می‌آورم، از همه چیز مهمتر است. من در تعیین مسیرها بسیار صریح و قاطع هستم. من با شفافیت به پیش رو نگاه می‌کنم. من قادرم تا افراد را متقاعد سازم. من عقاید خود را دارم و می‌توانم مردم را با خودم همراه سازم. من مهارت‌های مدیریتی بسیار بالایی دارم که ثابت کرده می‌توانم هر کار سختی را به سرانجام برسانم.

جورجیوا ۶۳ ساله افزود: درخواست بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان از من برای وارد شدن به این رقابت‌ها بسیار غیرمنتظره بود.

 بوریسوف پیش‌تر اعلام کرد که تصمیم گرفته جورجیوا را جایگزین ایرینا بوکووا، مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) برای نامزدی سمت دبیرکل سازمان ملل کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که بوکووا در پنجمین دور رسمی از رای‌گیری‌های شورای امنیت بین ۹ نامزد در رتبه ششم قرار گرفت و آنتونیو گوتیرس، نخست وزیر سابق پرتغال پیشتاز رقابت‌ها شد.

جورجیوا گفت: من درباره خواسته بوریسوف فکر کردم چراکه معتقد بودم برای ورود به رقابت‌ها دیر شده است اما سپس این فکر به ذهنم رسید که اگر وارد رقابت‌ها نشوم، چطور پی ببرم که زمانم کم بوده یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال تصمیم گرفتم که نامزد شوم!

جورجیوا در حال حاضر معاون رئیس کمیسیون اروپا و کمیسیونر اروپایی برای بخش بودجه و منابع انسانی است. وی پیش‌تر کمیسیونر اروپا برای همکاری بین‌المللی، کمک‌های بشردوستانه و واکنش به بحران بود.

براساس منشور سازمان ملل دبیرکل سازمان ملل توسط مجمع عمومی و طبق توصیه‌های شورای امنیت انتخاب می‌شود. در واقع پنج عضو دائم شورای امنیت که حق وتو دارند یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرنسه حرف آخر را می‌زنند.

جورجیوا اذعان دارد که به عنوان یک نامزد تازه وارد در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد چراکه زمان کافی برای معرفی خود را ندارد.

وی افزود: وظیفه من این است که با قدرت پیش بروم و امیدوارم که براساس شایستگی‌هایم قضاوت شوم نه مدت رقابتم در این انتخابات.

البته جورجیوا و بوکووا هر دو در انتخابات غیررسمی روز چهارشنبه که مهمترین رای‌گیری تاکنون محسوب می‌شود، شرکت خواهند داشت.

انتخابات روز چهارشنبه از این نظر مهم است که برای نخستین بار از برگه‌های رای با رنگ‌های متفاوت برای تمایز قائل شدن میان اعضای دائم شورای امنیت که حق وتو دارند، استفاده می‌شود.

جورجیا گفت: نمایندگی منطقه‌ای و برابری جنسیت بسیار مهم است چراکه سازمان ملل جامع‌ترین سازمانی است که داریم. اصل جهان شمول بودن، محبوب بودن است. اما آیا این بدان معنا نیست که تمامی مناطق در جهان باید بتوانند خود را در راس این سازمان ببینند؟ جهان شمول بودن و فراگیری برای عملکرد بهتر سازمان ملل حائز اهمیت هستند.

وی افزود: اگر دبیرکل سازمان ملل شوم اولویت اصلی‌ام تلاش برای حل جنگ داخلی سوریه، جلوگیری از درگیری‌ها، اجرای اهداف توسعه سازمان ملل تا سال ۲۰۳۰ و توافقنامه پاریس برای مبارزه با تغییر آب‌وهوا و اصلاح سازمان ملل است.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان