تور خارجی

یک عضو ساف: پرز عامل صلحی “شکست خورده” بود

شیمون پرز، رئیس سابق رژیم صهیونیستی که امروز خبر درگذشتش منتشر شد، سال ۱۹۹۳ در کاخ سفید توافق صلح معروف را با یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین امضا کرد.28sep2016-19

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، بسام الصالحی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) گفت: شیمون پرز یکی از خطرناک‌ترین سیاستمداران اسرائیلی بود. او از دیپلماسی برای سرپوش گذاشتن روی سیاست‌های توسعه طلبانه اسرائیل از طریق حفظ اشغال و شهرک‌سازی استفاده کرد.

بعد از ترور اسحاق رابین، نخست وزیر اسرائیل در سال ۱۹۹۵ به دست یک تندروی یهودی توافق صلح با خطر مواجه شد و در آن زمان پرز نخست وزیر شد.

الصالحی معتقد است که به پرز فرصتی برای تقویت توافق صلح داده شده بود.

وی گفت: وی به جای انتخاب این گزینه جنگ لبنان را انتخاب کرد و مرتکب جنایت‌های جنگی شد و همچنان به اشغال فلسطین ادامه داد. دیدگاه پرز صلحی بود بر پایه حفظ سلطه اسرائیل.

هانی المصری، کارشناس امور سیاسی فلسطین و مدافع صلح نیز گفت: پرز به رغم فروپاشی روند صلح قادر بود رهبران سیاسی غربی را جذب کند. پرز مردی بود که با واژه‌هایش جهان را افسون می‌کرد اما در حقیقت سیاست‌های تند اسرائیل و ادامه اشغال را در پیش می‌گرفت و در مسیر صلح مانع ایجاد می‌کرد.

پرز که رهبر جنگ علیه لبنان بود در سال ۲۰۰۵ به حزب آریل شارون، نخست وزیر اسرائیل در آن زمان پیوست؛ شارونی که فلسطینی‌ها وی را مسئول کشتار صدها تن در اردوگاه صبرا و شاتیلا در سال ۱۹۸۲ می‌دانند.

المصری گفت: فلسطینی‌ها مردی را می‌خواهند که آماده برقراری صلح باشد نه مردی که جهان را فریب دهد.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان