تور خارجی

کری: روسیه دست از خودنمایی بردارد و بر اسد فشار بیاورد

وزیر خارجه آمریکا به دلیل شکست اجرای توافق آتش‌بس در سوریه به شدت از روسیه انتقاد کرد و از مسکو خواست تا دست از خودنمایی برداشته و اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه برسد.19sep2016-2

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان‌، این اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه در حال حاضر اجازه ورود به برخی از مناطق سوریه را نیافته‌اند.

کری در بخشی از مصاحبه خود با شبکه مذکور در این باره توضیح داد: اکنون یک هفته از آتش‌بس می‌گذرد و بر اساس توافق کمک‌های بشردوستانه اکنون باید به مناطق مورد مذاکره رسیده باشند.

وی دولت بشار اسد رییس جمهور سوریه را مقصر مسدود کردن مسیر این کاروان‌های امدادرسان و تداوم خشونت‌ها در این کشور دانست و از روسیه خواست تا برای حل این مساله بر دولت اسد فشار آورد.

وزیر خارجه آمریکا در این باره اظهار کرد: این رژیم یک بار دیگر کمک‌های بشردوستانه را مسدود کرده است بنابراین می‌توان گفت: (نظام سوریه) موکل روسیه، دوست مورد حمایت روسیه تنهاترین و بزرگ‌ترین مانع پیشروی در توافق آتش بس است.

وی افزود: پس بگذارید به صراحت بگویم روسیه توافق آتش بس برای توقف خشونت‌ها را امضا کرد. اسد نیز تاکید کرد که به این آتش‌بس عمل می‌کند بنابراین او باید دست از اقدامات خود برداشته و اجازه دهد یک مرکز اجرایی مشترک برای این توافق از سوی روسیه و آمریکا شکل گیرد تا طرفین بتوانند برای جلوگیری از وقایعی چون حمله روز گذشته با یکدیگر هماهنگ شوند.

این سیاستمدار آمریکایی در اظهارات خود به حمله جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش به نیروهای ارتش سوریه اشاره کرد؛ حمله‌ای که مقامات آمریکایی به آن اذعان داشته و آن را اشتباه خوانده و بابت آن ابراز پشیمانی کردند.

کری در ادامه اظهاراتش باز هم بر ضرورت فشار روسیه بر اسد تاکید و عنوان کرد: روسیه باید اسد را مجبور کند تا دست از بمباران مردم بردارد؛ اقدامی که او همچنان به آن ادامه می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر درباره داشتن یک آتش بس جدی هستید و مقامات سوری نیز جدی هستند بنابراین باید اسد را متوقف کنید و وفاداری خود را درباره این آتش بس به اثبات برسانید اما اگر اجازه دهید اسد به عنوان یک شکست خورده به عنوان کسی که آتش بس نمی‌خواهد به اقداماتش علیه مخالفان که ادعا می‌کند اعضای النصره هستند ادامه دهد به چالش بزرگی در اجرای آتش بس مواجه خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که برای توقف بحران سوریه هیچ گزینه خوبی وجود ندارد و تمام گزینه‌های موجود بد و زشت هستند.

وی در این مورد توضیح داد: یکی از گزینه‌های پیشروی ما رعایت آتش بس و تلاش برای حل این مشکل از طریق مذاکره است اما راه‌حل دیگر افزایش تسلیحات در منطقه، جنگ بیشتر، نابودی بیشتر، مهاجران بیشتر و پناهجویان بیشتر است. به عبارت دیگر راه‌حل دیگر نابودی کامل مردم و دولت سوریه است و شرایط موجود نشان می‌دهد که ما نزدیک به چنین راه‌حلی هستیم.

وی با این حال ادامه داد: بنابراین گزینه‌های پیشروی ما گزینه‌های زیبایی نیستند اما باید در این مسیر جدی بودن را برای رسیدن به اهداف یک ملت آزمایش کنیم.

کری در ادامه اذعان کرد که وزیر دفاع کشورش در کنار برخی دیگر از مقامات پنتاگون نسبت به تعهد و اجرای تعهد از سوی روسیه در آتش بس اخیر ابراز تردید می‌کردند.

وی در تشریح این تردیدها توضیح داد: در این توافق هیچ چیز بر اساس صداقت نیست. این توافق بر اساس گام‌های مشخصی از سوی دو طرف حاصل شده است و شامل عقب نشینی از بخش‌های کلیدی و جاده کاستیلو در شمال این کشور در نزدیکی حلب می‌شود.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان