تور خارجی

صنعت بیمه در ایران وضعیت مطلوبی ندارد

وزیر امور اقتصاد و دارایی در مجمع عمومی سالیانه بیمه مرکزی ضمن مثبت ارزیابی کردن صورت‌های مالی بیمه مرکزی، گفت: البته صنعت بیمه کشور در مقایسه با وضعیت بیمه در جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست که باید برنامه‌ریزی به گونه ای باشد تا به جایگاه بهتری برسیم و قاعدتا صنعتی که باید ریسک‌ها را پوشش دهد نباید خودش در معرض ریسک باشد.۱۸sep2016-3

به گزارش ایسنا، علی طیب نیا امروز – یکشنبه – در سخنرانی خود در مجمع عمومی سالیانه بیمه مرکزی اظهار کرد: برخی از مشکلات و کاستی های صنعت بیمه با برنامه ریزی و پیشنهادات کاربردی ارائه شده برطرف می شود.

وی اضافه کرد: صنعت بیمه به لحاظ داشتن سهم در تولیدات کشور و ترکیب انواع پوشش های بیمه ای، مشکلات زیادی دارد و قاعدتا صنعتی که باید ریسک ها را پوشش دهد نباید خودش در معرض ریسک باشد.

وی با اشاره به حضور عبدالناصر همتی در صنعت بیمه کشور گفت: استفاده از توانمندی ایشان به عنوان یک سرمایه، می تواند شرایط بیمه را از وضعیت فعلی عبور دهد.

طیب نیا با بیان این نکته که برای بیمه مرکزی هم به مانند سایر حوزه های وزارتخانه برنامه عملیاتی تدوین شده است، تشریح کرد: در این برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان بیمه مرکزی تلاش شده بود تا به اهداف از پیش تعیین شده محقق شود.

وی با اشاره به انعطاف این برنامه افزود: این برنامه قابلیت بازنگری و اصلاح در بازه های مختلف زمانی را دارد تا رفتارهای اجرایی ما به صورت سنجیده و منطبق با برنامه باشد و از روزمرگی پرهیز شود.

رییس مجمع بیمه مرکزی ابراز امیدواری کرد که صنعت بیمه به جایگاه مناسب و شایسته ای برسد و با پوشش دادن ریسک ها و عدم اطمینان دادن ها زمینه را برای سرمایه گذاری بیشتر فراهم کند.

زیان ۳۵۰۰ میلیارد تومانی بیمه شخص ثالث در ۷ سال

همچنین عبدالناصر همتی – رییس کل بیمه مرکزی در گزارش امروز خود به مجمع عمومی بیمه مرکزی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و اعضا برگزار شد، ضمن اعلام رشد ۱۴ درصدی حق‌ بیمه‌ها در سال گذشته، رشد حق‌بیمه در پنج‌ماهه اول امسال را ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: با اقدامات انجام‌ شده ضریب نفوذ بیمه در کشور که نسبت حق‌بیمه به تولید ناخالص داخلی است، به نزدیک دو درصد رسیده است که امیدواریم با افزایش سرعت رشد صنعت بیمه از مرز دو درصد عبور کنیم.

وی دغدغه کارکنان مجموعه صنعت بیمه را تأمین و پرداخت به موقع خسارت‌های بیمه‌شدگان اعلام کرد و افزود: رشد خسارت در رشته‌های اتومبیل و درمان در سال‌های اخیر فشار زیادی به صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه آورده است؛ به‌طوری‌که در طول هفت سال گذشته فقط ۳۵۰۰ میلیارد تومان زیان شخص ثالث بوده است که خوشبختانه با اقداماتی که در سال گذشته از سوی بیمه مرکزی شروع شده و امسال نیز ادامه خواهد داشت، شاهد بهتر شدن وضع مالی شرکت‌های بیمه خواهیم بود.

همتی تأکید کرد: در پایان سال گذشته معادل ۳۹ هزار میلیارد ریال ذخیره خسارت معوق رشته بیمه شخص ثالث گرفته شده است و امسال نیز به تقویت ذخایر خسارت این رشته تأکید خواهیم کرد.

رییس شورای عالی بیمه از پیگیری عملیاتی کردن حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بیمه به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بیمه مرکزی در نیمه دوم سال ۱۳۹۵ یاد کرد و گفت: نظارت و کنترل جدّی سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بیمه در چارچوب آیین‌نامه مصوب شورای‌عالی بیمه نیز از اقدامات اساسی بیمه مرکزی در نیمه دوم سال خواهد بود.

به گفته همتی، این موضوع در حفظ توانگری و قدرت پاسخگویی به تعهدات پذیرفته‌شده توسط شرکت‌ها حائز اهمیت است و باید به طور منظم رصد بشود.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به مشکلات مالی و فنی که در برخی از شرکت‌های بیمه پیش آمده است، تأکید کرد: صلاحیت فنی و تخصصی مدیران بیمه‌ها تأثیر مهمی در عملکرد شرکت‌ها دارد، لذا موضوع بسیار مهمی است که در تعیین صلاحیت‌ها بایستی لحاظ شود، لذا در کنار تأکید بر آموزش نیروی انسانی شرکت‌های بیمه بر اینکه برخی مدیران ارشد بیمه‌ها حتما بایستی دوره‌های مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکار را طی کنند، اصرار خواهیم کرد.

همتی افزود: با تعیین یک مدیریت جدید در حوزه نظارت، نظارت عملیاتی و موردی در کنار نظارت‌های تخصصی فنی و مالی اعمال خواهد شد.

وی تکمیل و تصویب ۱۶ دسته آیین‌نامه‌های مربوط به قانون جدید بیمه شخص ثالث تا پایان سال را جزو برنامه‌های مهم بیمه مرکزی نامید و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم بتدریج و هرچه سریع‌تر موارد مهم قانون جدید بیمه شخص ثالث را عملیاتی کنیم.

رییس کل بیمه مرکزی، پیگیری تفکیک حساب‌های بیمه‌های عمر و غیرعمر شرکت‌های بیمه و نظارت جدی بر عدم استفاده از منابع و ذخایر بیمه‌های عمر جهت ایفای سایر تعهدات شرکت‌های بیمه و تأکید خاص بر توسعه بیمه‌های عمر از طریق صدور مجوز برای شرکت‌های تخصصی عمر را از دیگر برنامه های بیمه مرکزی اعلام کرد.

وی افزود: همچنین با توجه به شرایط پیش آمده بعد از برجام به‌طور جدی پیگیر هستیم که روابط خارجی و بین‌المللی با شرکت‌های معتبر و بزرگ بیمه‌ای دنیا را احیاء کرده و مبادلات بیمه اتکایی را با آنها گسترش دهیم.

رئیس کل بیمه مرکزی تأکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم راهبردی بیمه مرکزی حفظ و تقویت ظرفیت اتکایی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی است و برای ایجاد تعادل در قبول و واگذاری بیمه‌های اتکایی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

منبع: ایسنا

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین