تور خارجی

رئیس‌جمهور پیشین قرقیزستان: آمریکا تروریسم را ابزاری سیاسی در آسیای میانه کرده است

رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان گفت: آمریکا از عملیات ۱۳ ساله خود در افغانستان به عنوان مقدمه‌ای برای توسعه نفوذش در آسیای میانه استفاده کرده است.15sep2016-1

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حمله نظامی آمریکا به افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱ و به بهانه از میان بردن گروه القاعده و در راس آن اسامه بن لادن انجام شد.

عسگر آقایف، رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان با اشاره به این حمله خاطرنشان کرد: بعدها مشخص شد که آنها برای حضوری طولانی مدت آمده‌اند و هدفشان به ریشه‌کنی تروریست‌های بین المللی در افغانستان محدود نیست.

وی به خبرگزاری نووستی گفت هدف اصلی آنها پا گرفتن در آسیای میانه با هدف حل مشکلات ژئوپلتیک خودشان بود.

آقایف اضافه کرد: عملیات افغانستان باعث شد آمریکا بتواند دسترسی چین به مسیرهای احتمالی انتقال نفت از خلیج فارس را قطع کند.

رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان اظهار کرد: یکی از خطوط محتمل می‌توانست چین را از طریق افغانستان و ایران به خلیج فارس متصل کند که البته آمریکا نمی‌خواست چین به همین راحتی دسترسی مستقیم به سوخت داشته باشد.

وی با طرح این پرسش که آمریکا چه منافعی در منطقه دارد اضافه کرد:  آمریکا در عملیات ضد تروریستی خود به دنبال این بود که تروریسم را در آسیای میانه به ابزاری سیاسی تبدیل کرده و از آن استفاده کند.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان