تور خارجی

انتخابات ریاست‌جمهوری ازبکستان ۴ دسامبر برگزار می‌شود

به دنبال درگذشت رئیس جمهور ازبکستان مقامات انتخاباتی این کشور اعلام کردند که انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ چهارم دسامبر سال جاری میلادی (۱۴ آذر) برگزار خواهد شد.10sep2016-1

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اطلاعیه مقامات انتخاباتی ازبکستان یک روز پس از آن منتشر شد که پارلمان این کشور شوکت میرضیایف، نخست وزیر ازبکستان را به عنوان رئیس جمهور موقت منصوب کرد.

براساس قانون اساسی ازبکستان، انتخابات ریاست جمهوری باید ظرف سه ماه برگزار شود و انتظار میرضیایف که در مراسم خاکسپاری اسلام کریم‌اف مسول مراسم تدفین بود، در این انتخابات پیروز شد.

اسلام کریم‌اف پس از ۲۷ سال حکومت بر ازبکستان هفته گذشته بر اثر سکته درگذشت. نزدیک به نیمی از جمعیت ۳۲ میلیون نفری ازبکستان پس از روی کار آمدن وی متولد شده‌اند.

بسیاری از تحلیل‌گران پیش بینی کردند که “گلنارا”، دختر بزرگ کریم‌اف که یک تاجر و ستاره موسیقی پاپ است جانشین وی خواهد شد اما گلنارا دو سال پیش به اتهام دست داشتن در فساد مالی تحت حبس خانگی قرار گرفت و از محبوبیت افتاد و هیچ نشانه‌ای از وی در بین اعضای این خانواده در مراسم عزاداری وجود نداشت.

از آنجایی که هیچ جانشین مشخصی وجود نداشت، درگذشت کریم‌اف منجر به یک غم و اندوه شدید توام با بلاتکلیفی نسبت به آینده شده است.

ناآرامی در ازبکستان پیامدهایی برای روسیه، قدرت منطقه و خانه صدها هزار کارگر مهاجر ازبک و برای دولت افغانستان که با آمریکا متحد شده، خواهد داشت.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاسی ارشد کرملین امروز (شنبه) گفت: مسکو انتظار دارد که وضعیت سیاسی در ازبکستان با ثبات بماند.

دولت ازبکستان بارها به خاطر نقض حقوق بشر عمدتا در شهر “انیجان” مورد انتقاد قرار گرفته است؛ شهری که در آن نیروهای دولت به کشتار صدها معترض متهم شده‌اند.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان