تور خارجی

پوتین از روابط با ترکیه، عربستان، آمریکا و چین گفت

با گذشت یک سال از سقوط جنگنده‌ روسی به دست نیروهای ترکیه، دو کشور تلاش دارند تا روابط خود را بازیابند؛ در این میان رئیس جمهور روسیه می‌گوید: زیربنای بازیابی همکاری کامل ایجاد شده و ترکیه از ما به دلیل آن مساله تراژیک عذرخواهی کرده است.6sep2016.2

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ادامه داد: در حالی که ما منتظر نتایج تحقیقات سقوط جنگنده‌هایمان هستیم، تلاش برای بازسازی روابط دو جانبه صورت می‌گیرد.

پوتین در پایان نشست گروه ۲۰ در چین خاطرنشان کرد: شکستن به سرعت رخ می‌دهد اما بازسازی آن همیشه دشوارتر است ونیاز به روند مشخصی دارد.

رییس‌جمهور روسیه در جریان این نشست با روسای کشورهای مختلف از جمله آمریکا، ترکیه، چین و عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گفته وی بحران سوریه اصلی‌ترین موضوع گفت‌وگوی او و همتای آمریکایی‌اش باراک اوباما بوده است و در این دیدار شخص او نگرانی و تمایل طرف آمریکایی برای حل بحران سوریه را به خوبی احساس کرده است.

رئیس جمهور روسیه ضمن اعلام این مساله که مسکو و واشنگتن ممکن است در حل بحران سوریه در مدت کوتاهی به توافق برسند به خبرنگاران گفت: هر دوی ما با جزئیات درباره این بحران گفت‌وگو کردیم و من فکر می‌کنم که به فهم متقابلی رسیدیم.

به گفته مرد  اول کرملین، مسکو همواره از ارتباط با واشنگتن استقبال کرده است و آمریکا یکی از شرکای کلیدی روسیه در زمینه‌های متعدد از جمله امنیت بین‌المللی است.

وی خاطرنشان کرد، همکاری این دو کشور در مبارزه با سازمان‌های تروریستی از جمله تروریست‌های سوریه یکی از این زمینه‌هاست.

پوتین همچنین اظهار کردکه مسکو از بازیابی روابط همه جانبه با واشنگتن استقبال می‌کند اما برای آغاز روند این مساله آمریکا باید تحریم‌های خود علیه روسیه را لغو کند.

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره روابط روسیه-ژاپن نیز عنوان کرد، در دیدار اخیر با شینزو آبه، نخست وزیر این کشور آسیایی مسیر را برای گفت‌وگوهای آتی نه تنها در زمینه اقتصادی بلکه در حوزه سیاسی نیز هموار کرده‌اند.

وی تاکیدکرد، ایجاد فضایی مناسب برای همکاری در برخی مسائل بسیار مهم است و ایجاد این فضا می‌تواند به توافقی صلح آمیز در مسائلی چون جزایر مورد مناقشه اقیانوس آرام ختم شود.

سیاستمدار کهنه کار روسی در ادامه اظهاراتش به روابط مسکو-لندن پرداخت و گفت، کرملین برای بازیابی روابط با انگلیس آماده است و تا جایی که آنها بخواهند در این زمینه پیش می‌رویم.

پوتین با این حال خاطرنشان کرد، ترزا می، نخست وزیر انگلیس تازه به قدرت رسیده و فعلا باید با مسائل داخلی کنار باید: قطعا ما چیزی را تحمیل نخواهیم کرد و نیازی هم به این مساله نداریم. چراکه نمی‌توانیم برای آنها تصمیم بگیریم که روابط تا کجا می‌تواند بهبود یابد.

وی تاکید کرد، شاید دو کشور در برخی موارد اختلاف نظراتی داشته باشند اما مسائل تاریخی هم وجود دارد که دو کشور را متحد می‌کند و نباید فراموش شوند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه کنفرانس خبری خود همچنین بر اهمیت همکاری بین‌المللی در بازار نفت تاکید و عنوان کرد، روسیه و عربستان به عنوان دو تولیدکننده اول نفت به منظور حمایت از این بازار در مذاکره به سر می‌برند.

وی از قصد ایران برای افزایش تولید نفتی‌اش به سطح پیش از دوران تحریم‌ها به عنوان مهمترین مساله این بازار یاد و این مساله را امری “عادلانه” توصیف کرد: ما درباره روابط ویژه ایران و عربستان می‌دانیم اما تلاش می‌کنیم تا در آن دخالت نکنیم.

پوتین از قیمت فعلی نفت به عنوان مساله‌ای ناعادلانه یاد و خاطرنشان کرد که مسکو باز هم می‌تواند با این مساله کنار بیاید:” ما امیدوار بودیم که قیمت نفت اندکی بالاتر باشد اما هرچه که هست با آن مشکلی نداریم.”

رئیس جمهور روسیه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره مناقشه دریای چین جنوبی اعلام کرد، مسکو از مواضع چین در این دریا حمایت می‌کند آن هم نه از منظر سیاسی بلکه از منظر قضایی.

وی به انتقاد از اقدام دادگاه لاهه در خصوص این مساله پرداخت و عنوان کرد: دادگاه لاهه باید به شکایت و مباحث دو طرف گوش می‌داد و بعد حکم صادر می‌کرد اما این کار را نکرد.

پوتین همچنین از میزبانی چین از یازدهمین نشست سران گروه ۲۰ قدردانی و اقدامات سازماندهی شده و توافق نهایی آن را تحسین کرد.

وی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی تفصیلی خود به عملیات نظامی ترکیه در سوریه اشاره و عنوان کرد: این عملیات برای ما مساله دور از انتظاری نبود. با وجود وزارت امور خارجه و نهادهای اطلاعاتی، کمتر با تحولات غیرقابل پیش بینی مواجه می‌شویم، ما می‌دانستیم چه خبر است و چه اتفاقی می‌افتد.

پوتین به مذاکرات با ترکیه و آمریکا درباره سوریه اشاره و تاکید کرد، مسکو از هیچ چیزی که خلاف قوانین بین‌المللی باشد حمایت نمی‌کند.

وی با اشاره به تلاش وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای دستیابی به شرایطی جهت توافق ادامه داد: من فکر می‌کنم که ما در مسیر درستی قدم برمی‌داریم و می‌توانیم در برخی اقدامات دو جانبه برای بهبود اوضاع در سوریه توافق کنیم. به طور قطع در این مساله ما باید با دولت سوریه و ایران نیز مذاکره کنیم.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان