تور خارجی

هواپیماهای ایران تا سپتامبر می‌رسند؟

پس از توافق ابتدایی ایران با شرکت فرانسوی ایرباس در بهمن‌ماه سال گذشته بارها گمانه‌زنی‌ها و خبرهایی به گوش رسید که حکایت از نهایی شدن قرارداد میان دو طرف داشت. قراردادهایی که تقریبا هیچ یک نهایی نشدند تا آنکه وزیر راه و شهرسازی از پایان آگوست به عنوان دوره جدیدی در صنعت هواپیمایی ایران یاد کند.27agu2016.3

به گزارش ایسنا، هرچند براساس نص صریح توافق هسته‌ای هیچ محدودیتی بر سر راه ایران برای وارد کردن هواپیماهای مسافرتی وجود ندارد، اما برخی سنگ‌اندازی‌ها در طول ماه‌های گذشته باعث شده شرایط برای خرید هواپیمای نو در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

تاکید وزارت خزانه‌داری آمریکا – اوفک – براین موضوع که وارد کردن هر هواپیمای جدید به ایران باید با مجوز این نهاد باشد، باعث شده فرآیند نهایی شدن مذاکرات ایران با شرکت‌هایی مانند ایرباس و بوئینگ طولانی‌تر از حد معمول شود.

پس از ماه‌ها مذاکره برای حل این مشکلات حالا وزیر راه و شهرسازی با امیدواری زیادی از نتیجه‌بخش شدن مذاکرات سخن می‌گوید، هرچند آخوندی نیز مانند دیگر مقام‌های ایرانی اطلاع دقیقی از زمان دریافت مجوز نهایی اوفک ندارد، اما اعلام کرده ایران بحث تامین مالی هواپیماهای جدید را با ایرباس تمام کرده و این موضوع گامی مهم در جریان مذاکرات طرفین خواهد بود.

وی همچنین گفته با نهایی شدن این مذاکرات مقامات ایرباس پس از پایان آگوست (۱۰ شهریورماه) به ایران می‌آیند و قرارداد نهایی را ثبت می‌کنند. این در شرایطی است که هنوز مجوز اوفک صادر نشده و نمایندگان ایرباس پیگیری این امر را نیز در دستور کار خود دارد.

هرچند طرف ایرانی هنوز امیدوار است تا پیش از پایان سال ۲۰۱۶ امکان وارد کردن نخستین هواپیماهای نو ایران فراهم شود، اما با توجه به این‌که طرف آمریکایی هنوز هیچ برنامه خاصی برای صدور مجوز نهایی به هواپیماسازهای بزرگ ارائه نکرده، باید دید آیا این خوش‌بینی در عمل به جایی خواهد رسید یا نه. ایران اعلام کرده نخستین هواپیماهای خود را در پاییز امسال تحویل می‌گیرد و باید دید در پایان پاییز چند هواپیما برای شمردن وجود خواهد داشت.

منبع: ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان