تور خارجی

افشاگری روزنامه سعودی؛ اعلام هشدار پیش از حادثه سقوط جرثقیل

یک روزنامه عربستانی فاش کرد، چند ماه پیش از حادثه سقوط مرگبار جرثقیل، گزارش فنی و محرمانه برای شرکت پیمان‌کار “بن‌لادن” صادر شد و در آن نسبت به تعداد زیاد جرثقیل‌ها در این مسجد هشدار داده بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه عکاظ عربستان در شماره روز سه‌شنبه (۲ شهریور) نوشت: گزارش محرمانه‌ای که مسئولان تحقیقات دریافت کردند، نقصی در نظارت بر جرثقیل‌های موجود در حرم مکی و سهل‌انگاری بزرگی در بررسی خطرات اجرایی طرح توسعه حرم مکی و رفع این خطرات را نشان می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، در گزارش محرمانه مذکور به شرکت پیمان‌کار “بن لادن” نسبت به احتمال وقوع حادثه و یا حوادثی در ارتباط با جرثقیل‌ها هشدار داده شده و خطرات این جرثقیل‌ها بسیار بالا و غیرقابل قبول توصیف شده است.

در این گزارش محرمانه به ضعف شدید در سیستم ایمنی این جرثقیل‌ها و کیفیت پایین اجرای طرح اشاره شده و تاکید شده، خدماتی که شرکت بن‌لادن عربستان در رابطه با جرثقیل‌ها، امنیت آنها و کنترل خطرات آنها دریافت می‌کند و نیز تمامی خدماتی که متعهد به ارائه آنها است، باید از قابلیت و کیفیت لازم برخوردار باشد.

در ادامه گزارش مذکور آمده است، در صورتی که ارائه این خدمات به همین شکل ادامه یابد، احتمال زیادی وجود دارد که حادثه‌ای فاجعه‌بار در رابطه با جرثقیل‌ها رخ دهد که به شکل مستقیم بر شهرت و نام و آوازه شرکت خدماتی بن لادن و منافع آن تاثیر منفی بگذارد.

طبق گزارش فنی یادشده، تمامی اسناد مربوط به پروژه جرثقیل‌ها در مکه “فرمالیته” بوده و اثربخشی راهکارهای ارائه شده برای کنترل خطرات این بالابرها بسیار پایین است.

حادثه سقوط یکی از جرثقیل‌های موجود در داخل حرم مکی که در قالب طرح توسعه مسجد الحرام به کار گرفته شده بود، در ۱۱ سپتامبر سال گذشته رخ داد و طبق اعلام مرکز دفاع مدنی عربستان این فاجعه باعث کشته شدن ۱۱۰ تن از حجاج و زخمی و یا نقص عضو شدن نزدیک به ۲۳۸ تن دیگر شد.

هفته گذشته بود که هیئت تحقیقات و دادستانی کل عربستان تحقیقات خود را ظرف ۲۹۰ روز درباره کشتار حجاج در پی سقوط جرثقیل در مسجدالحرام تکمیل کرد و یک میلیاردر سعودی به همراه ۱۳ متهم دیگر در نخستین جلسه دادگاه در این پرونده حضور یافتند.

از میان متهمان حاضر در دادگاه، شش عربستانی و هفت مقیم (دو پاکستانی، یک اردنی، یک فیلیپینی، یک کانادایی، یک فلسطینی، یک مصری و یک اماراتی) هستند و آن‌ها با اتهامِ قصور در کشته شدن ۱۱۰ تن و معلولیت هشت تن و زخمی شدن ۲۱۰ تن و همچنین زخمی شدن ۶۷ تن که اطلاعات در مورد آن‌ها کامل نشده، مواجه هستند.

منبع : ایسنا

تور ارمنستان | تور ارزان ارمنستان | قیمت تور ارمنستان