تور خارجی

جزئیات مازاد تراز تجاری در ۴ماه نخست۹۵

در این بخش ابتدا به تحلیل برخی از گروه های تاثیرگذار مثبت و منفی در بازار سرمایه امروز  ، کاهش نرخ تورم از سوی معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور،ماجرای عرضه پراید در بورس و سرانجام آن و در نهایت به جزئیات مازاد تراز تجاری می پردازیم.
به گزارش تابناک اقتصادی، بیشترین تاثیر مثبت را گروه های خودرو وساخت قطعات،ماشین آلات و دستگاه های برقی و سرمایه گذاریها و بیشترین تاثیر منفی را گروه های فرآورده های نفتی،فلزات اساسی و محصولات کاغذی بر بورس و فرابورس داشتند. جو خرید در گروه های زراعت و خدمات وابسته،مواد و محصولات دارویی و ساخت محصولات فلزی و جو فروش در گروه های تسهیلات مسکن، فرآورده های نفتی و استخراج کانه های فلزی کاملا آشکار بود. شاخص با توجه به شواهد در حال اصلاح موقت است و مقاومت روبروی  آن۷۸۸۰۰ و اولین حمایت آن ۷۷۳۰۰ می باشد.امروز حجم و ارزش معاملات نسبت به روز کاری قبل با افزایش بیش از  ۶۷ درصدی مواجه شد به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از ۳۹۲۸ میلیارد ریال بود که امروز به بیش از ۶۵۶۱ میلیارد ریال رسید.
گروه زراعت و خدمات وابسته
در گروه زراعت و خدمات وابسته، امروز شاهد استقبال سهامداران در این گروه بودیم به طوری که این گروه در صدر گروه های بازار سرمایه قرار داشت که جو خرید بسیار خوبی در آن قبل رویت بود. این گروه شامل سهام دو شرکت دامداری تلیسه نمونه (که هفته پیش در بازار عرضه شد) و شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال می باشد. حجم معاملات در هر دو شرکت پایین است. شرکت دامداری تلیسه نمونه از تاریخ ۲۵/۰۵/۱۳۹۵ صف خرید خود را تا به امروز حفظ کرده و با امروز بیش ۳۰ درصد بازدهی برای سهامداران خود که از زمان عرضه اولیه خریده و نگهداری کرده اند، به ارمغان آورده است. شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال هم با ۳٫۸۷ درصد افزایش قیمت نسبت به روز کاری قبل، امروز را به پایان رساند. میانگین درصد قیمت پایانی این گروه ۴٫۴۳مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه ۳٫۹۹ مثبت بود.
گروه فلزات اساسی
در گروه فلزات اساسی،  اکثر معاملات شرکت های این گروه بیشتر رو به منفی و بعضا در صف های فروش نسبت به روز کاری قبل بود.حجم معاملات در این گروه نسبت به دیروز بازهم کاهش یافت. گروه فلزات اساسی امروز جزء گروه هایی قرار داشت که تاثیر منفی بر بازار سرمایه داشت. ۲۶ سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام۶ شرکت با افزایش قیمت و سهام ۲۰ شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.در این گروه تنها صف خرید متعلق به شرکت سپنتا و شرکت های فولاد امیرکبیر کاشان،فرآوری مواد معدنی ایران و فولاد هرمزگان جنوب با صف فروش به کار خود خاتمه دادند.بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای میدکو۲ و فولاد۲ به ترتیب با بیش از ۱۰۷ و ۹٫۵ میلیون سهم بود. شواهد نشان می دهد این گروه در حال اصلاح است و خود را برای رشد کجدد با توجه به صعودی بودن قیمت های جهانی فلزات آماده می کند..میانگین درصد قیمت پایانی این گروه ۰٫۷۵ منفی و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه ۱٫۲۵ منفی بود.
مواد و محصولات دارویی
در گروه مواد و محصولات دارویی، شاهد معاملات اکثرا مثبت در این گروه بودیم که نسبتا جو خرید خوبی در این گروه مشاهده شد که نسبت به روز کاری قبل، پرحجم تر بود. سهام ۱۷ شرکت از ۳۴ سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه، با افزایش قیمت و سهام ۱۴ شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. شرکت های  داروپخش، لابراتور داروسازی دکتر عبیدی،فرآورده های تزریقی ایران ،دارویی رازک و دارویی لقمان با صف خرید و شرکت های داروسازی فارابی و داروسازی زاگرس فارمد پارس با صف فروش بسته شدند. نکته قابل توجه صف فروش نماد دفارا در معاملات پنج روز کاری متوالی است.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت سرمایه گذاری البرز در نماد والبر با دادو ستد نزدیک ۲میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با بیش از ۱۰میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه ۰٫۲۴ مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه ۰٫۷۵ مثبت بود.
گروه سرمایه گذاریها
گروه سرمایه گذاریها، امروز شاهد معاملات متعادل تر و بهتری  نسبت به دیروز بودیم.۱۰ شرکت از ۲۱ شرکت فعال و قابل معامله در درصدهای مثبت و ۱۱ شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه ۰٫۶۸ مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه ۰٫۵۲ مثبت بود. صف خرید این گروه را شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و در مقابل سهام شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند منفی ترین درصد (۲٫۹۱منفی) را به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات متعلق به سرمایه گذاری سایپا با بیش از ۴۴ میلیون سهم بود و نیز بیشترین ارزش معاملات در شرکت سرمایه گذاری سایپا با بیش از ۵۲ میلیارد ریال بود.
گروه ماشین آلات و تجهیزات
در گروه ماشین آلات و تجهیزات، شاهد استقبال سهامداران از این گروه بودیم به طوری که این گروه جز گروه های بازار قرار گرفت که جو خرید نسبتا مناسبی در آن قابل مشاهده بود. در این گروه شاهد نزدیکی صف خرید در شرکت گروه صنعتی بوتان بودیم که با ۴٫۷۹ درصد مثبت و در مقابل سهام شرکت پارس خزر منفی ترین درصد (۳٫۱۵منفی) به کار امروز خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات برای دومین روز متوالی با بیش از ۱۲ میلیون سهم معامله شده به شرکت کمباین سازی ایران اختصاص داشت. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه ۰٫۴۰ مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه ۰٫۹۵ مثبت بود.
گروه خودرو و قطعات ساخت
در گروه خودرو و قطعات ساخت،اکثرا شاهد معاملات نسبتا  پرحجم تری نسبت به روز کاری قبل در این گروه بودیم. این گروه جز گروه هایی بود که بیشترین تاثیرات مثبت را بر شاخص بورس گذاشت. ۱۸ شرکت از ۳۲ نماد قابل معامله با افزایش قیمت و نماد ۱۲ شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. صف های خرید را شرکت های ریخته گری تراکتورسازی ایران ،رینگ سازی مشهد،ایران خودرو دیزل و لنت ترمز ایران و در مقابل صف های فروش متعلق به شرکت های مهندسی صنعتی روان فن آور،الکتریک خودرو شرق، سرمایه گذاری اعتبار ایران،آهنگری تراکتورسازی ایران و سازه پویش بود. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و حق تقدم سرمایه گذاری رنا به ترتیب با بیش از ۱۳۳ و ۵۹ میلیون سهم به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های سایپا و ایران خودرو به ترتیب با بیش از ۱۶۰ و ۱۲۱ میلیارد ریال می باشد.میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه ۱٫۳۱ مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه ۰٫۲۹مثبت بود. افزایش حجم و ارزش معاملات در دو لیدر این گروه یعنی سایپا و ایران خودرو می تواند نشانه خوبی برای چرخش نقدینگی بازار به این گروه باشد که یکی از دلایل را می توان اخبار خوبی که در مورد قراردادها و فروش املاک این دو خودروساز است، نام برد.
گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای
گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای، امروز شاهد معاملات کلا منفی در این گروه بودیم به طوری که دیگر خیری از استقبال سهامداران از این گروه که در روزهای شنبه و یکشنبه مشاهده می شد، خبری نبود. این گروه در صدر گروه هایی بود که تاثیر منفی بر روی شاخص بورس داشت و همچنین در جایگاه دوم گروه هایی بود که جو فروش در آن قابل مشاهده بود. در این گروه مانند دیروز شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیش از ۵۵ واحد ، تاثیر منفی بر روی شاخص بورس داشت. از ۱۲شرکت فعال و قابل معامله این گروه، ۱ شرکت با درصدهای مثبت و ۱۱ شرکت با درصد منفی امروز را به پایان بردند. تنها صف فروش این گروه متعلق به شرکت پالایش نفت شیراز بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به پالایش نفت تهران با بیش از ۱۲ میلیون سهم بود. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه ۱٫۹۰ منفی و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه ۲٫۴۰ منفی بود.
از حاشیه های امروز بازار می توان به اعلام آمار نرخ تورم از سوی معاون رئیس جمهور آقای نوبخت اشاره کرد. وی گفت: در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد نرخ تورم به ۸.۷ درصد کاهش یافت. همچنین ایشان گفتند که عدم اعلام آمارهای فروش نفت در سال گذشته به دلایل سیاسی و دیپلماسی بین‌المللی بود و قبل از اعلام توافق برجام نمی‌توانستیم این آمارها را منتشر کنیم.
و آخر سر نیز بیان کردند که تا ۱۵ آذر ماه بودجه سال ۹۶ به مجلس ارائه می‌شود. بودجه به صورت عملیاتی تنظیم شده و تلاش می‌شود نابرابریها در حقوق و دستمزد چه در بین شاغلان و چه بازنشستگان برطرف شود.
چندی پیش مدیرعامل بورس کالا خبر از مذاکراتی با خودروسازها داد و گفت اگر در آن مذاکرات به نتیجه برسند، خودروهایی همچون پراید می‌توانند از طریق اوراق سلف موازی، تامین مالی شده و در بورس کالا عرضه شوند، اما به گفته او، اکنون این تامین مالی به علت موضوعات قیمتی، منتفی شده است.
مازاد تراز تجاری ایران در سومین سال دولت یازدهم به بیش از ۳/۴ میلیارد دلار رسید.  صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی طی چهار ماهه اول سال‌جاری ۲۱ و ۱۱ صدم درصد افزایش داشته و در مدت یادشده ۱۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی به خارج از کشور صادر شده است که بر این اساس تراز تجاری کشورمان در مدت مزبور مثبت بوده و در مجموع با ۳ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار مازاد تراز تجاری مواجه بوده‌ایم.  عمده‌ترین دلیل افزایش صادرات غیرنفتی در مدت یادشده به رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی با ۴۱ و ۵۱ صدم درصد و سایر کالاها با ۲۰ و ۷۱ صدم درصد اختصاص دارد.
بنابراین مجموع کل صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در چهار ماهه اول سال‌جاری به ۱۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار رسید. این رقم در چهار ماهه اول سال گذشته با احتساب میعانات گازی ۱۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار بود.  بنابر این گزارش، درباره علت رشد صادرات در چهار ماهه نخست سال‌جاری، باید گفت که اقلام صادراتی کشور در چهار ماهه نخست سال‌جاری، عمدتاً با افزایش صادرات روبه‌رو بوده‌اند، به طوری که تنها ۲۰ قلم اول صادرات که بیش از ۶۰ درصد از کل آن را به خود اختصاص داده‌اند، با وجود کاهش قابل توجه کالاهایی همچون میعانات گازی، پلی‌اتیلن، متانول، اوره و… باز هم در مجموع رشدی ۳۴ درصدی در وزن و ۲۵ درصدی در ارزش دلاری را به خود دیده‌اند.
براساس آمار تجارت خارجی کشورمان در مدت یادشده در صادرات کالاهای پتروشیمی کشورمان شاهد رکوردشکنی سهم این کالاها از کل صادرات کشورمان بوده‌ایم، به‌طوری که با افزایش ۴۱ و ۵۱ صدم درصدی صادرات این کالاها در سال‌جاری سهم این کالاها از کل صادرات غیرنفتی نیز به ۴۱ و ۵۱ صدم درصد افزایش یافته است. در این مدت ۶ میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار انواع کالای پتروشیمی به وزن ۱۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تن از ایران به سایر کشورها صادر شد. سهم کالاهای پتروشیمی از کل صادرات کشورمان در چهار ماهه نخست سال گذشته ۳۵ و ۵۲ صدم درصد بود.  همچنین شاهد رشد صادرات سایر کالاها در مدت یادشده بوده‌ایم به نحوی که صادرات سایر کالاها از مرز ۶ میلیارد و ۶۲۷ میلیون دلار فراتر رفت و با افزایش ۲۰ و ۷۱ صدم درصدی سهم ۴۰ و ۶۴ صدم درصدی را از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان به خود اختصاص داد.  بنابراین گزارش با وجود افزایش صادرات پتروشیمی و سایر کالاها، شاهد کاهش صادرات میعانات گازی در چهار ماهه نخست سال‌جاری بوده‌ایم، به طوری که در این مدت، صادرات میعانات گازی ۸ و ۷۷ صدم درصد کاهش داشت و به مرز ۲ میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار رسید و سهم میعانات گازی از کل صادرات کشورمان به ۱۷ و ۸۶ صدم درصد کاهش یافت و جای خود را به محصولات پتروشیمی و سایر کالاها داد.
منبع : تابناک

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین