تور خارجی

آمادگی بازار سرمایه برای صعود

تهران- ایرنا- تحلیلگر بازار سرمایه می گوید، به علت طولانی شدن روند رکود، آمادگی رشد در بازار سهام وجود دارد، اما سهام برای شروع حرکت صعودی نیاز به انگیزه دارند که این می تواند با ارایه گزارش های مالی مطلوب توسط شرکت ها و یا رشد قیمت جهانی کالاهای اساسی ایجاد شود.bazar e sarmaye

به گزارش ایرنا، وضعیت معاملات بازار سرمایه در روزهای اخیر، وضعیت با ثباتی یافته و حتی اندکی بهبود یافته است؛ و با وجود کاهش در برخی مقاطع، شاهد سقوط قابل توجهی نبوده ایم.

به نظر کارشناسان، نزدیک شدن به فصل برگزاری مجمع شرکت های بورسی و انتظار برای ارایه گزارش های سه ماهه شرکت ها از دلایل اصلی ایجاد رکود و انتظار در بازار سرمایه به شمار می رود.
در هفته جاری نیز شاخص کل بورس با روندی مثبت، کار خود را آغاز کرد و در روز شنبه ۱۰۴ واحد رشد کرد. روند افزایشی در روز گذشته ادامه یافت و شاخص با رشد قابل توجه ۳۲۶ واحدی به کانال ۷۴ هزار واحدی بازگشت.
اما این حرکت مثبت بورس در جریان معاملات امروز، دچار وقفه شد و حتی کاهش نیز یافت.
ایمان مقدسیان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت شاخص کل بورس، گفت: اگرچه حجم معاملات در بورس، افزایش مختصری داشته اما تغییر مهمی را نشان نمی دهد و هنوز با بازار کم حجمی مواجه هستیم.
وی درباره معاملات امروز (دوشنبه) بازار سرمایه، افزود: امروز انتشار گزارشی درباره بانک ملت، تاثیر منفی بر وضعیت معاملات گذاشت و سبب شد وضعیت معاملات در گروه بانک منفی شود.
این تحلیلگر بازار سرمایه درباره رشد ۳۲۶ واحدی شاخص بورس در روز گذشته (یکشنبه) نیز گفت: گزارشی دیروز از وضعیت سوددهی پالایشگاه شیراز منتشر شد که تاثیر مثبت بر وضعیت معاملات گروه پالایشی و در نتیجه کل شاخص داشت.
مقدسیان ادامه داد: وضعیت برخی گروه ها و نمادهای بورسی، ارتباط زیادی به قیمت های جهانی محصولات دارد که از جمله آنها می توان به گروه فلزات اشاره کرد و بر این اساس شاهد هستیم در روزهای اخیر به علت رشد جهانی قیمت فلز «روی»، نمادهای مرتبط در بورس تهران نیز با رشد قیمت مواجه شده اند.
تحلیلگر بازار سرمایه به رشد قیمت برخی نمادهای کوچک در بورس اشاره کرد و گفت: برخی از این شرکت ها به علت دسترسی به اطلاعات بنیادی یا تغییر گروه سهامداران و هیات مدیره و یا ورود پول های قابل توجه با رشد مواجه شده اند.
مقدسیان می گوید، به علت طولانی شدن روند رکود، آمادگی رشد در بازار سهام وجود دارد، اما برای شروع حرکت صعودی نیاز به انگیزه دارند که این انگیزه می تواند با ارایه گزارش های مالی مطلوب و یا رشد قیمت های جهانی همراه باشد.
وی به کمبود نقدینگی شرکت ها اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت معاملات بازار سرمایه نشان می دهد پس از رشد قیمت برخی سهام، سهامداران حقوقی آنها اقدام به فروش سهام خود کرده اند.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: فروش سهام توسط سهامداران حقوقی نشان دهنده کمبود نقدینگی آنهاست و در واقع این سهامداران عمده با هدف جذب نقدینگی، سهام را به فروش می رسانند.
مقدسیان درباره نقش برگزاری مجمع شرکت های بورسی در روزهای آتی و تاثیر آن بر روند حرکت شاخص بورس، افزود: انتظار می رود در برخی نمادها و گروه ها، گزارش های مثبتی ارایه شده و درنتیجه معاملات آنها رونق بگیرد، اما پیش بینی می شود برخی گروه های بورسی مانند بانک ها و پتروشیمی ها نتوانند گزارش های امیدوارکننده ای ارایه کنند.
شاخص کل بورس تا ساعت ۱۲ امروز حدود ۷۷ واحد کاهش یافت و در سطح ۷۴ هزار و ۱۱۶ واحد ایستاد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

تور دبی | تور ارزان دبی | قیمت تور دبی