تور خارجی

ایران ۵ نفتکش به شرکت‌های نفتی جهان کرایه داد

یnaftkeshک مقام مسئول از امضای قرارداد اجاره ۵ کشتی نفتکش ایران به شرکت‌های نفتی خارجی خبر داد و گفت: به زودی برخی از نفتکش‌های ایرانی وارد بازار نفت اروپا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایط فعلی با نوسان قیمت نفت خام در محدوده بشکه‌ای ۵۰ دلار و پایین بودن بهای طلای سیاه در مقایسه با دو سال قبل، عملیات ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی در نقاط مختلف جهان افزایش یافته که افزایش ذخایر نفت روی آب منجر به رونق بازار کرایه کشتی‌های نفتکش شده است.

از این رو همزمان با لغو تحریم‌ها و آزاد شدن رفت و آمد کشتی‌های نفتکش اروپایی و آسیایی به پایانه‌های نفتی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران تعدادی از کشتی های نفتکش خود را با امضای قرارداد اجاره به شرکت‌های نفتی خارجی واگذار کرده است.

علی اکبر آخوند کاظمی با اشاره به امضای قرارداد اجاره ۵ فروند کشتی نفتکش ایران با شرکت‌های نفتی جهان، گفت: مذاکــرات نفتکش ایران با شرکت‌های اجــاره‌کننده مختلف به طور متوالی و متناوب انجام می‌شود اما به دلیل اولویت تامین نیاز داخلی، درحال حاضر ناوگان ملکی نفتکش ایران به طور انحصاری در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

رئیس دفتر اجاره شرکت ملی نفتکش با اعلام اینکه همه اقدامات لازم به منظور آماده‌سازی ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران برای ورود مجدد به بازار اروپا و اجاره به شرکت‌های خارجی انجام گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس از زمان اجرایی شدن برجام تاکنون، پنج فروند از کشتی‌های نفتکش‌ ایران به شرکت‌های خارجی اجاره داده شده ‌است.

این مقام مسئول افزود: از آنجایی که بخش اعظم ناوگان ملکی نفتکش در خدمت شرکت نفت قرار دارد فقط در مواقع عدم نیاز این مجموعه، کشتی‌های نفتکش‌ ملکی به سایر شرکت‌ها (خارجی یا داخلی) اجاره داده می‌شود.

کاظمی در مورد رویکرد و نظر شرکت‌های خارجی برای اجاره کشتی‌های نفتکش ایران در مقایسه با پیش از تحریم‌ها، بیان کرد: در مجموع رویکرد شرکت‌های اجاره کننده خارجی مثبت است به طوری‌که بسیاری از آنها به برقراری ارتباط و از سرگیری همکاری با شرکت ملی نفتکش ایران مایل هستند، البته این شرکت‌ها مسائل جانبی را نیز مدنظر داشته و همچنان در انتظار تثبیت شرایط به ویژه وضعیت مبادلات ارزی و پرداخت یا وصول مبالغ اجاره و غیره هستند که این امر نیز انجام و تاکنون چندین قرارداد اجاره به صورت مستقیم با شرکت‌های خارجی منعقد شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه برخی از اقدامات از جمله تامین پوشش‌های بیمه‌ای معتبر از گروه بیمه‌گران بین‌المللی، اخذ گواهی‌نامه‌های لازم از موسسات رده‌بندی، اخذ تاییدیه از شرکت‌های بزرگ نفتی و همچنین آمادگی بهتر کارکنان از لحاظ عملیاتی و رعایت مقــررات شرکت‌های بزرگ نفتی جهت آمـــاده‌سازی ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران انجام بگیرد، تاکید کرد: بخشی از این اقدامات انجام و مابقی نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه هم اکنون مشکل بیمه و موسسات رده‌بندی نفتکش‌های ایرانی حل شده است، یادآور شد: در حال آماده سازی به منظور اخذ تاییدیه از شرکت‌های معتبر نفتی هستیم.

کاظمی در پایان در خصوص وضعیت بازار اجاره کشتی‌های حمل نفت خــام، خاطرنشان کرد: بازار اجاره کشتی‌های حمل نفت خام با توجه بــه افزایش نسبی میزان تقاضا (به ویژه باتوجه به افزایش واردات کشورهای چین و هند به دلیل ساخت و افتتاح پالایشگاه‌های جدید یا مخازن استراتژیک یا تجاری) مناسب ارزیابی می‌شود، در خصوص بازار سایر فرآورده‌های نفتی نیز وضعیت بازار رو به بهبود است.

منبع: خبرگزاری مهر

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین