تور خارجی

وایر: همکاری ژاپن و هند در چابهار قاعده بازی در آسیا را تغییر می‌دهد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، یک رسانه هندی در گزارشی نوشت: همکاری هند و ژاپن در بندر چابهار می‌تواند قاعده بازی در آسیا را تغییر دهد.

همکاری هند با ژاپن در گسترش پروژه بندر چابهار دستاورد دیگری برای دهلی‌نو برای توسعه این بندر اقتصادی خواهد بود و جایگاه سیاسی و اقتصادی‌اش را در منطقه بالا می‌برد.

نشریه هندی وایر گزارش داد: «نارندا مودی» نخست وزیر هند در سفیر اخیر خود به ایران یک موافقتنامه تاریخی را با ایران به امضا رساند و آن هم توافق راه ترانزیتی برای توسعه بندر چابهار، توافقی که انتظار یک دهه هند را برای دستیابی به بازارهای کشورهای اسیای میانه به پایان رساند.

همکاری ایران، هند و افغانستانhend &japan

اقدام همکاری موثر ایران، افغانستان و هند در اجرای این پروژه نه تنها سبب توسعه اقتصادی در منطقه می‌شود بلکه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری پاکستان را در منطقه و حتی فعالیت‌های تجاری چین در بندر «گوادر» پاکستان را به عقب می‌راند.

این گزارش می‌افزاید: اکنون پس از امضای توافق ۳ کشور هند، ایران و افغانستان، ژاپن تلاش‌هایش را برای همکاری با دهلی‌نو به منظور توسعه این بندر آغاز کرده است.

براساس گزارش‌ها، ژاپن علاقه‌مندی خود را برای همکاری با دهلی نو در ایجاد یک پروژه مشترک در بندر چابهار نشان داده که این پروژه شامل ساختن یک بندر و یک مجتمع صنعتی می‌باشد.

تقویت روابط توکیو و تهران

به گزارش فارس، در حال حاضر گفته می‌شود توکیو می‌خواهد روابطش را با تهران تقویت کند و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن امیدوار است که در جریان سفر پیش رویش به ایران توافقنامه بندر چابهار را نهایی سازد.

این سفر که قرار است در آخر سال جاری میلادی به ایران صورت گیرد در بین دیگر پروژه‌های زیربنایی مسئله توافق روی بندر چابهار هم در دست اجراست.

علاقه‌مندی ژاپن برای سهم گرفتن در بندر چابهار نه تنها ضرورت و منافع توکیو را در جنوب آسیا تقویت می‌کند بلکه این کشور می‌خواهد که یک نقشه راه جدید مستقل را دراین منطقه برایش ترسیم کند.

سیاست‌مداران ژاپنی برنقش بیشتر ژئوپلتیک توکیو در کشورهای جنوب آسیا و تقویت حضور این کشور در آسیای میانه تاکید دارند.

این گزارش می‌افزاید: از نظر هندی‌ها همکاری بین دهلی‌جدید و توکیو در بندر چابهار می‌تواند قابلیت اقتصادی بندر چابهار را تقویت کند و ارزش این بندر استراتژیک را بالا ببرد.

مهم‌تر از همه این پروژه به عنوان یک تخته پرشی برای هند به شمار می‌رود و این کشور می‌خواهد که با شریک ساختن یک همکار دیگر نقش سیاسی اقتصادی‌اش را در منطقه تقویت کند.

گفت‌وگوها بین دهلی نو و توکیو به خاطر تقویت منطقه‌ای یک موضوع تازه‌ نیست چرا که تقویت همکاری بین ژاپن و هند در جنوب آسیا در جریان سفر نخست وزیر این کشور به هندوستان در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد.

زیرساخت‌های پایدار

به گزارش فارس، هر ۲ نخست وزیر در آن زمان برای توسعه و تقویت قابل اعتماد، سبب زیرساخت‌های پایدار و انعطاف پذیر و تقویت اتصال بین هند و ژاپن و کشورهای دیگر در منطقه می‌شوند.

اعلامیه مشترک که هر ۲ نخست وزیر درسال ۲۰۱۵ میلادی منتشر کردند شامل همکاری نزدیک در حفاظت از انبار جهانی در حوزه سایبری و فضای دریایی بود.

همچنان این اعلامیه شامل افزایش همکاری و تبادل اطلاعات در امر مبارزه مشترک با بنیادگرایی و تروریسم بود.

جدا از این در حال حاضر ژاپن دولت هند را در راه اندازی زیرساخت های دریایی کمک کرده است؛ توکیو و دهلی‌نو درحال رایزنی برای توکیو برای نصب و راه‌اندازی نیروگاه دیزلی ۱۵ مگاوات انرژی در جنوب جزیره «آندامان» است.

نقشه جدید آسیایی امنیت دریایی

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا، ژاپن و هند یک نقشه جدید آسیایی امنیت دریایی را شکل داده‌اند تا قاطعانه در برابر بلند پروازی‌های مسلحانه چین ایستادگی کنند.

بنابراین توسعه بندر چابهار و همکاری ژاپن با هند این بندر نقش هند و ژاپن را در آب‌های اقیانوس هند بیشتر می‌سازد.

همچنین افزایش سطح همکاری این ۲ کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی هر ۲ کشور را به یک متحد طبیعی برای همکاری در خلیج فارس مبدل می‌سازد.

فراتر از همکاری اقتصادی، تجارتی و زیرساخت‌ها در بندر چابهار ، هند و ژاپن با این همکاری به عنوان یک بازیگر پویا و قدرتمند در جنوب آسیا مبدل شوند.

با همکاری یکدیگر این ۲ کشور می‌تواند تلاش‌های جدی را برای تقویت روابط با کشورهای غرب آسیا آغاز کنند که تقویت همکاری‌های امنیتی گرفته تا همکاری در امر مبارزه با تروریسم بنیادگرایی را در برخواهد گرفت.

 

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین