تور خارجی

تملک بیش از ۱۵۰۰ واحد صنعتی توسط بانک‌ها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از زمان تشکیل شهرک های صنعتی، ۵۸ درصد از واحدهایی که تعطیل شده، در دولت نهم و دهم و ۴۲ درصد در سه دولت دیگر بوده است، تصریح کرد: در کشور ۱۵۰۲ واحد غیر از دو بانک دی و سامان، توسط بانک‌ها به جانشینی تملک شده که ۱۰۹۹ واحد در شهرک های صنعتی کشور است.

به گزارش ایسنا، علی یزدانی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمان اظهار کرد: کار برای خروج از وضعیت کنونی و sanatتحقق اقتصاد مقاومتی و فرماندهی آن، زمان مشخص نمی شناسد، مانند جنگ که ساعات و روز مشخصی نداشت.

وی افزود: اگر قرار بود هر دستگاهی کار خود را انجام دهد، دیگر نیازی به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای حل مشکلات و پیشبرد کار نبود.

یزدانی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های بسیاری که در استان کرمان وجود دارد و این استان به عنوان یکی از پایلوت های اقتصاد مقاومتی معرفی شده، همه باید به گونه ای عمل کنیم که موانع فراروی تولید در استان کرمان برداشته شود.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور تشکیل و نخستین مصوبه تشکیل کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست وزیر صنعت بود و تاکنون بیش از ۲۰ جلسه ستاد و ۱۱ جلسه کارگروه ملی تشکیل و تصمیمات بسیار مهمی اتخاذ شده است.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور اظهار کرد: در بخش تسهیلات، مهم ترین بحثی که مطرح شد، این بود که در این چهارچوب تسهیلات به طرح ها و بنگاه هایی اعطا می شود که اولویت آنها مشکل نقدینگی باشد و نباید در حوزه بازار مشکل داشته باشند.

وی افزود: نرخ تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار است و اختیاراتی به استان ها داشته شده که تا مبلغ یک میلیارد تومان را درباره طرح تصمیم گیری کرده و تقسیط کنند.

یزدانی با بیان اینکه متقاضیان باید مجوز معتبر داشته باشند و متعهد شوند تا پایان سال واحد را از تعطیلی خارج کرده و اگر بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد، به بهره برداری برسانند، بیان کرد: بانک ها موظف هستند، اعطای تسهیلات را از روز بعد از معرفی، به واحد آغاز کنند و مشکلی در ارائه تسهیلات از دید مسوولان کشور وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در کل کشور ۸۸ هزار و ۳۵۲ واحد دارای پروانه بهره برداری هستند که ۸۰ هزار و ۴۷۶ واحد از آنها، صنایع کوچک، ۴ هزار و ۳۶۲ واحد متوسط هستند و در کل کشور چهار درصد صنایع بزرگ را داریم، افزود: این واحدها با کوچک ترین حمایت و همراهی به چرخه تولید برگشته و یا بهره برداری می رسند و در صورت عدم حمایت، دچار آسیب می شوند.

یزدانی تصریح کرد: در ۹۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی کشور، ۳۷ هزار و ۵۸۳ واحد مستقر هستند که ۳۴ هزار و ۹۵۲ مورد از آنها صنایع کوچک و یک هزار و ۷۲۹ واحد صنایع متوسط هستند.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه فقط ۹۰۰ مورد صنایع بزرگ در شهرک های صنعتی کشور وجود دارد که ۱۰۸ مورد از آنها راکد است، اظهار کرد: از مجموع واحدهای دارای پروانه بهره برداری شهرک های کشور ۷۱۴۱ مورد از آنها راکد است، که مسوولیت به عهده همه ماست و در مقابل کل کشور مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه از زمان تشکیل شهرک های صنعتی، ۵۸ درصد واحدهایی که تعطیل شده، در دولت نهم و دهم و ۴۲ درصد در سه دولت دیگر بوده است، تصریح کرد: در کل کشور یک هزار و ۵۰۲ واحد غیر از دو بانک دی و سامان، توسط بانک ها به جانشینی تملک شده که ۱۰۹۹ مورد در شهرک های صنعتی کشور است.

یزدانی در ادامه بیان کرد: در استان کرمان نیز از ۱۹۲۸ واحد تولیدی، ۱۶۵۶ واحد صنایع کوچک و ۸۸ واحد صنایع بزرگ است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از ویژگی های مهم استان کرمان این است که بیشترین آمار واحدها در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی است و ۷۵ درصد جوازهای صادر شده سال گذشته در داخل شهرک ها و نواحی مستقر شده اند.

وی تصریح کرد: در استان کرمان ۱۵ واحد توسط بانک ها در داخل شهرک ها تملک شده که ۱۳ مورد از آنها غیرفعال است و در بخشنامه آمده، همه بانک ها و بنیاد ها مکلف هستند بدون طرح در کارگروه رفع موانع تولید، از منابع خودشان واحدهای مشکل دار را تا پایان سال به نتیجه برسانند.

یزدانی بیان کرد: در استان کرمان تعداد واحدهایی که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت کار می کنند، ۴۳۲ مورد است و از این تعداد ۳۸۰ مورد صنایع کوچک است.

وی اظهار کرد:۳۳۱۳ طرح در دست احداث در استان کرمان وجود دارد که شامل صنعت، معدن و تجارت، گردشگری و صنایع دستی و … است و آمار خوبی است که ۱۹۶۱ واحد از این تعداد داخل شهرک ها و نواحی صنعتی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از رسالت های کارگروه رفع موانع تولید، تکمیل واحدهای نیمه تمام دارای پیشرفت ۶۰ درصد به بالا است که در کل کشور ۹۲۲۲ مورد است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در برخی استان ها مطرح شده، عدم رغبت بانک ها به همکاری در این زمینه بود و در کارگروه ملی مصوب شد که همه بانک ها در این راستا تکلیف دارند که تسهیلات برای تکمیل طرح ها ارائه کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تور چین | تور پکن شانگهای