اقامتگاه, گردشگری و توریسم

تجربه سفر به چمستان

تجربه سفر به چمستان

چمستان یکی از بخشهای شهرستان نور باچشم انداز بسیارزیبا درحاشیه جنگلهای انبوه همچنان سرو قامت برافراشته از طبیعت سرسبزشمال که در فاصله ۱۵کیلومتری نوربا جاده آسفالته و به ایزدشهر با جاده ۱۰ کیلومتری شوسه و۲۵ کیلومتری آمل با جاده آسفالته و ۹۰ کیلومتری ساری مرکز استان و حدود ۱۸۰کیلومترباتهران واقع گردیده است که حدودمشخصات واربعه آن از شمال وغرب به شهرستان نور واز جنوب به بخش بلده وکوهپایه های البرزمرکزی و شرق به شهرستان آمل محدوده می شود ومساحت آن حدود ۱۵۴۷ کیلومتر مربع دارای ۹۶ پارچه آبادی ودرجلگه های هموارکه از جنوب به کوهستان البرز میانی منتهی میگردد.

فیل سنگی :در مرکز روستای لاویج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که بر اثر عوامل و فرسایش طبیعی به شکل فیل نشسته بر زمین خودنمایی میکند که مسافران از این روستای خوش آب و هوا با این منظره طبیعی و منحصر بفرد دیدن می کنند.(البته بعد از گذر از آب گرم لاویج با حداقل ده دقیقه پیاده روی می توانید از فیل سنگی هم دیدن نمایید. )

فیل سنگی

فیل سنگی

لاویج از آب و هوای بسیار مطبوع و خنکی در بهار و تابستان برخوردار است که به همراه طبیعت و سرسبزی بی نظیر مسافران و توریست های زیادی را به خود جذب می کند. وجود آب گرم در این مکان و طبیعت بی نظیر آن علاقه مسافران را به ماندن در این مکان جلب می کند و این خود نقش اقامتگاه ها و رستوران ها را در این مکان بیش از پیش مهم جلوه می دهد

 

آبشار لاویج

آبشار لاویج

 

حرام او نام آبشاری است در ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی نور- بلده در استان مازندران است. این مسیر بیشتر به نام جاده «آبپری» شناخته می شود. این آبشار در کنار جاده قرار گرفته و ارتفاعی در حدود ۱۵ متر دارد. به نظر می آید ارتفاع آن به واسطه ساخت جاده که همراه با تراشیدن سنگ های کوه که در اطراف آبشار ایجاد شده افزایش یافته است.  اگرچه میزان آبی که از آن فرو می ریزد ناچیز آست، اما گلسنگ های زیبایی که روی سنگ های آن روییده، زیبایی خاصی ایجاد کرده است.

آبشار لاویج

آبشار لاویج یکی از آبشارهای زیبای مازندران است که در مسیر جاده چمستان به لاویج و بعد از پارک کشپل شهرستان نور  بین روستاهای کالج و دینکوه و در امتداد رودخانه و آب معدنی لاویج واقع شده است. این آبشار دارای امکانات تفریحی و سیاحتی بوده و آب خنک و گوارایی دارد و وجه تسمیه آن نیز مرقد مطهر امامزاده ای است که آب چشمه از نزدیکی آن و از ارتفاعات سوردار جاری می گردد. رودخانه لاویج به طول ۳۸ کیلومتر از دامنه های شمالی کوه گرک سرچشمه گرفته و به نام رودخانه کیاکلا رو به شمال و در میان جنگل سرازیر می شود. این رودخانه پس از سیراب کردن و روستای آغوزکتی در تنگه لاویج به دو شاخه غربی و شرقی به نام لاویج رود و رستم رود تقسیم شده و لاویج رود نیز پس از طی روستاهای نانواکلا و سیاه کلا و رستم رود به دریا می ریزد.

آبگرم لاویج

ابگرم لاویج در دامنه های کوه های قسمت شرقی لاویج از دل زمین به بیرون می جوشد. این آب گرم دارای املاح معدنی وگوگرد های فراوانی است که برای امراض پوستی ودردهای مفاصل کمردرد، پادرد و مهمتر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید است.

از آبگرم های معروف آن می توان آبگرم لاویج، بیبنو، شفا و فیل سنگی را نام برد که هر کدام از آنها دارای خواص مخصوص به خود است.

امکانات رفاهی

در حال حاضر لاویج دارای سه مسافر خانه در کنار آبگرم، دو سوئیت و صدها خانه و ویلاهای اجاره ای است.

خرید ویلا در چمستان

سوغات لاویج

رویش گیاهان و شکوفه های درختان در فصل بهار و تابستان همراه با عطر گل های وحشی و گیاهان معطر وخوشبو و چمنزارهای انبوه از گل های بهاری این منطقه را برای پرورش زنبور عسل و زنبورداری مساعد ساخته به طوری که عسل لاویج با عطر و طعم طبیعی از سوغات اصلی لاویج است.

از دیگر سوغاتی های لاویج با توجه به محصور بودن منطقه به وسیله جنگل و درختان انبوه صنایع دستی چوبی است، که در گذشته ها ی نه چندان دور از ابزارهای مهم زندگی مردمان منطقه به شمار می رفت. ولی امروزه بیشتر جنبه زینتی گرفته است. به طوری که این صنایع دستی زینت بخش مغازه ها و فروشگاه های صنایع دستی منطقه و شهرهای مجاور را تشکیل می دهد.

گردو و فندق را به سوغات لاویج اضافه نمایید با انواع سبزی هایی که به صورت خودرو در تپه های لاویج وجود دارد و تهیه ماهی قزل آلای لاویج، بهترین سبزی پلو با ماهی خاطره انگیز را در یک شب اقامت در لاویج تجربه کنید.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به روستای زیبای لاویج، می ‌توانید بعد از طی‌ مسیرهای مبارک‌آباد، سولار، پلور، گزنک، آبگرم لاریجان، آب‌اسک، نیاک، سرچشمه، چلاو و محمدآباد، به شهر زیبای نور برسید و بعد هم به چمستان که مسیر اصلی است. از آن جا مسیری در سمت چپ، شما را به سمت لاویج راهنمایی می ‌کند.

کوههای مهم :   طارم- رودبارک- کنگر- چهار سراو….
طوایف مهم:   لونج- کپج- لورائی- بلده ای – لاویجی- دشتی
محصولات مهم:   بخش کشاورزی / برنج- گندم- جو-سیب زمینی- عسل  محصولات دامپروری و پرورش دام وطیور- تخم مرغ و.