اخبار ویژه, گردشگری و توریسم

پروژه‌ای که اقتصادگردشگری ایران را تکان می‌دهد

اقتصادگردشگری ایران

بنابه گفته حسن روحانی رئیس جمهور، مجموعه محاسبات نشان می‌دهد اگر ما بتوانیم در طول یک سال ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم، ۱۳٫۶ میلیارد دلار درآمد کسب می کنیم.

 

گردشگری ایران در سه دهه اخیر با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده به طوری که در این سال ها صنعت گردشگری کشور به رغم داشتن ظرفیت های مختلف نتوانسته در حد نام خود ظاهر شود.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان از نظر برخورداری از آثار طبیعی و باستانی است اما نقصان زیر ساخت های گردشگری ایران شامل راه و جاده، هتل و محل اقامت و وسایل نقلیه رشد این صنعت را با موانع جدی روبرو کرده است.

هر چند طبق آمار در حال حاضر ۵ میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر می کنند اما باید به طور دقیق دید که این شمار گردشگران چقدر در ایران پول پرداخت می کنند.اقامت بیش از یک روز و کمتر از یکسال مسافر در مقصد گردشگری و استفاده از امکانات و خدمات گردشگری و پرداخت هزینه آن تعریف گردشگری است.

 

ایران برای رسیدن به هدف جذب گردشگر خارجی به ۲۷۰ هتل ۴ و ۵ ستاره نیاز دارد. از تعداد هتل های کشور فقط ۱۳۰ مورد آن ۴ و ۵ ستاره هستند.

بنا به محاسبات انجام شده در صورتی که بخواهیم به هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر در۱۱ سال آینده برسیم، می بایست ۴۰۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در کشور داشته باشیم. در سال ۹۳ پروژه های نیمه کاره ای که به دلایل مختلف رها شده بودند از جمله کمبود منابع، کمبود تسهیلات و مشکلات مختلفی که با دستگاه های اجرایی داشتند و ساماندهی شد و نزدیک به ۷ تا ۸ هتل با امکانات خوب در کشور به بهره برداری رسید.

در این بین هتل بزرگ اسپیناس ۳ یکی از بهترین پروژه های ویژه گردشگری کشور است که امکانات و فعالیت آن سطح خدمات در عرصه گردشگری را دچار دگرگونی خواهد کرد. این هتل دارای امکانات ویژه و ۵۳۷ سوئیت و اتاق است.

در این هتل بزرگترین سالن کنسرتوار کشور با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر طراحی و در حال ساخت است. این مجموعه بزرگ همچنین دارای ۶۰ سوئیت vip با امکانات ویژه است. با بهره برداری از این هتل می توان شاهد دگرگونی در صنعت گردشگری و نوع خدمات رسانی برای گردشگران خارجی و نیز داخلی در بود.

گردشگری ایران در سال های اخیر با گام های هر چند آهسته حرکت خود را به سمت رشد آغاز کرده ، موضوعی که اگر با تدبیر همراه شود روند این رشد ادامه خواهد یافت.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوردر سخنرانی های پیش از انتخابات گفته بود: مجموعه محاسبات نشان می دهد اگر ما بتوانیم در طول یک سال ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم، ۱۳٫۶ میلیارد دلار درآمد کسب می کنیم و این مجموعه گردشگر چهار میلیون شغل ایجاد می کند.

وی پس از پیروزی در انتخابات نیز همچنان بر اهمیت این صنعت و تاثیر آن بر اقتصاد کشور تاکید کرد و در دیدارهایش با رهبران کشورهای همسایه همچون روسیه، ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان، قزاقستان و برخی از کشورهای منطقه مانند لبنان و تاجیکستان موضوع توریسم را مورد توجه قرار داد تا اینکه با حصول توافق هسته ای با ۱+۵، فصل جدیدی در روابط بین المللی ایران و جهان آغاز شد.