گردشگری و توریسم

گردشگری سیاه چیست؟

گردشگری سیاه چیست؟

نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد ایران در زمینه گردشگری سیاه ظرفیت بالایی دارد که البته هنوز این نوع گردشگری در ایران به درستی معنا نشده است.

بر اساس تحقیقات علمی صورت‌گرفته در ایران، گردشگری در دنیای کنونی به عنوان یک صنعت اساسی محسوب می‌شود و درصد قابل توجهی از سرانه ناخالص کشورها را دربر می‌گیرد، به طوری که در قرن ۲۱ صنعت گردشگری روند رو به رشدی را در برگرفته است که با تحولات اقتصادی و ارتباطی جهان تغییر یافته و حالت کلاسیک خود خارج گشته است.

بر اساس این تحقیق، یکی از انواع گردشگری که در عصر امروز مقبولیت یافته گردشگری سیاه یا تلخ است که در عرصه صنعت توریسم به مرور جایگاه ویژه‌ای برای خود اختصاص داده است؛ گردشگری سیاه مفاهیمی چون گردشگری جنگ و گردشگری مصیبت‌های غیرعادی را در برمی‌گیرد.

این تحقیق تأکید می‌کند: هویت این نوع گردشگری در کشور ما به درستی معنا نشده است و باید مفهوم مناسبی از گردشگری سیاه و فضاهای گردشگری سیاه در ایران و اهمیت آن در جذب گردشگری صورت گیرد تا مفهوم صحیحی از گردشگری سیاه بیان شود و به معرفی انواع این فضاها، بازاریابی گردشگری سیاه، توریسم پایان جهان علاقه‌مندان به محیط زیست و تاثیرات آنها در صنعت توریسم و جذب گردشگر در ایران بپردازد.

نتایج تحقیق که توسط انجمن ارزیابان محیط زیست هگمتانه انجام شده است، نشان می‌دهد، ایران دارای ظرفیت بالا و فضاها و محیط‌های زیادی در اقصی نقاط کشور برای دوستداران گردشگری سیاه و جذب آنها به عنوان یک گردشگری جدید است که البته بیشتر این فضاها تا کنون ناشناخته مانده است.